nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Nya användarbeteenden sporrar nät-satsning

Numera vill semesterfirare surfa allt mer, och från allt fler enheter. Det tvingar Thomas Cook att bygga ut wifi-nätet på nio hotell för att möta efterfrågan.

  • Artikel annons 1

De senaste åren har en stor förändring skett i hotellgästers efterfrågan av trådlös uppkoppling. Därför byter nu den internationella researrangören Thomas Cook ut sin wifi-utrustning på nio hotell, totalt rör det sig om 900 nya acesspunkter. Leverantör av utrustningen är Ruckus.

– Idag är oavbruten och snabb uppkoppling mot internet något som våra gäster prioriterar. Dessa prioriteringsändringar är för stora för att nonchaleras, säger Marco Schenk, it manager på Thomas Cook i ett pressmeddelande.

Utöver installationerna kommer Ruckus leverera utrustning till alla Thomas Cooks nordiska kontor som också kommer att få helt nya wifi-system.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.