nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Nygammalt från Nokia

Nokias pånyttfödda 3310 väckte stor uppmärksamhet på MWC. Men nykomlingen har inte mycket gemensamt med originalet.

  • Artikel annons 1

Lite märkligt att en pryl med gammal teknik lyckas locka så mycket folk till Nokias monter. Men det gjorde Nokia 3310 under MWC. Uppskattningsvis 60-70 personer stod runt om bordet där den nygamla klassikern visades upp, när helst vi gick förbi.

Till slut gick det dock att komma fram och det första misstaget gjordes direkt: fingret som klickade på skärmen för att komma åt kameran. Det tog en stund att fatta varför det inte fungerade. Så fort har det gått att glömma bort hur mobiltelefoner fungerade för bara några år sedan. Här styrs allt med knappar och till en början går det inte direkt smidigt, men det beror mer på den mänskliga faktorn än telefoner. För Nokia 3310 är precis så lättnavigerad som man minns från den gamla goda tiden.

Men så många fler gamla minnen än så väcker inte den nya 3310:an. Det varken ser ut eller känns som originalet. Den är mycket plastigare och väger betydligt mindre.

Lägg till färgskärm och en uppsjö av olika färger på chassit och du har en telefon som känns lika delar ny som retro.

Nokia 3310 bryter knappast ny mark, men lär bli en populär reservtelefon i tider då batteritid är en bristvara.

  • Annons 3

Fler nyheter

Robot ska ge 18-åringar sanningen om värnplikt

Nya värnplikten omfattar nästan alla 18-åringar. Men få ungdomar vet vad det innebär – därför har Rekryteringsmyndigheten anställt en informationsrobot.
– Förutom att bena ut och förklara missförstånd svarar Värnpliktsboten på alla praktiska frågor som rör mönstring och värnplikt, säger Sofie Engström på myndigheten,

  • Annons 4

Ny mobilitetstjänst testas i Göteborg

Digitalisering för att underlätta resandet för göteborgare.
Under en månad kommer Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering genomföra ett mobilitetstest. Syftet är att få ”kunder” att börja kombinera färdsätt.

Telavox fem bästa knep – så vinns en telekomupphandling

Rätt research, ifrågasätta behov samt ”testväxlar”.
Det är några av knepen som Telavox anser är det bästa sättet att visa upp sina telekomlösningar på.
– Min största allergi är de som baserar en upphandling på ett 15 år gammalt Excelark, säger Viktor Sandgren på Telavox.