nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Open Universe vann Öppna Nät-Barometern

Com Hem har utsett Open Universe till vinnare av Öppna Nät-Barometern 2018. Tävlingen mäter de operatörer som prioriterar en säkerhetsställställning av digital infrastruktur i alla delar av landet.

  • Artikel annons 1

Under veckan gick Öppna Nät-Barometern av stapeln, en tävling som Com Hem arrangerade för andra året i rad. Det är en årlig mätning av kvalitén i de öppna bredbandsnäten, där man utvärderar lokala och nationella kommunikationsoperatörer.

Näten mäts i 23 olika punkter som är indelade i tre olika kategorier: Marknad, Avtalsvillkor & Miljö, Drift- & Adresskvalitet, samt Teknisk design. Syftet med tävlingen är att säkerhetsställa digital infrastruktur runt om i landet, vilket är en förutsättning för ett digitalt samhälle. Första platsen gick till Open Universe som lyckades skrapa ihop 81 av totalt 100 möjliga poäng, vilket var en ökning med 17 poäng sedan förra året.

Motiveringen

Motiveringen till Open Universe vinst handlade om att de hade arbetat mycket hårt och medvetet med att utföra kvalitetsförbättrande åtgärder, samt varit väldigt lyhörda under drift-samverkansmöten – och mött Com Hem:s kravställningar. Deras nät berömdes som ett öppet nät med bredd produktutbud, goda avtalsvillkor, stabilt adressunderlag, snabba åtgärdstider och få driftstörningar.

– Vi är väldigt glada och stolta över förstaplatsen. Utmärkelsen visar att vi gör rätt saker för våra leverantörer och kunder. Vi har arbetat målmedvetet för att möta de tuffa kravställningarna kring öppna nät och kommer att fortsätta våra insatser för att säkerställa en stabil digital infrastruktur, i samarbete med andra aktörer i branschen. Vi vill även understryka att våra nätägare är en viktig del i vår lösning och att de nu känner sig ännu mer styrkta i de val de gjort av Open Universe som extern kommunikationsoperatör, säger Rikard Hjelm, marknads- och produktchef på Open Universe.

Sveriges bästa öppna nät 2018 – Topp 10:

1. Open Universe
2. iTux
1. IP-Only
2. Bollnäs Energi
3. Fibra
4. Zitius
5. NETSAM
6. Fiberstaden
7. SplitVision
8. Utsikt

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.