nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Krönika

Daniel_A

Operatörernas ”erbjudanden” är bara smink

Telia erbjuder nu sina kunder fri surf i vissa utvalda sociala medier. Det är riktigt illa, anser Telekom idags chefredaktör Daniel Åhlin. 

  • Artikel annons 1

”Hej! Du har använt all din ordinarie data för denna månad”

Så inleds ett sms som min operatör skickar till mig nästan varje månad, varpå jag erbjuds mer surf för ganska precis dubbla kostnaden jämfört med det jag redan betalat för. Nu vill ni kanske uppgivet ropa att jag direkt borde valt ett abonnemang med mer surf. Kortfattat: jag vill inte göra det, det skulle kosta mig ytterligare någon hundralapp i månaden. Dessutom anser jag att det är ett val jag inte ens borde ställas inför.

Telia basunerade igår ut att de erbjuder sina kunder (i alla fall vissa av dem) att använda sociala medier utan att det belastar deras surfpott. Att man dels menar att man tar något slags ansvar för att ”underlätta limmet i familjernas vardagspussel” och dessutom kastar in ett samarbete med Friends och uppmanar användarna att vara ”snälla mot varandra” får det i alla fall att vändas flera varv i svalget på mig. För så här är det: Telia bryr sig väldigt mycket mindre om hur ditt vardagspussel fungerar eller hur lite nätmobbning dina barn får utstå, än vad de bryr sig om att bibehålla sin ohållbara affärsmodell med surfpotter och begränsningar.  

Operatörerna lutar sig idag mot en affärsmodell som saknar verklighetsförankring, och som är relativt dödsdömd. Det kostar givetvis inte operatören mer pengar om du använder 5 GB surf istället för 3 GB. Frågar du dem om detta kommer de ge dig ett luddigt pr-maskinsvar om valfrihet för kunden, eller skylla på att ”vi vågar inte släppa på fri surf för alla ännu”, som en operatör sa till mig för ett drygt år sedan och vidare påstod att det skulle kunna bli överbelastning i nätet. Det är så klart rent struntprat. I Finland, som är det land i världen som använder mest mobildata, erbjuder alla de största operatörerna surf utan några tak. Trots det skiljer det knappa 500 mb i månaden på hur mycket data finländare använder jämfört med svenskar. Jag skulle vilja påstå att det är anmärkningsvärt att företag och privatpersoner inte protesterat hårdare mot rånet som operatörerna utsätter oss för varje månad. Att de sedan släpper på fri surf i sociala medier eller som Tre erbjuder fri surf i musikstreamingtjänster (vissa utvalda, inte alla) är ingenting annat än hastigt påkletat smink. 

Faktum är ju att operatörer historiskt försökt stå i vägen för utvecklingen och negligerat ändrade användarbehov – åtminstone fram tills det blir ohållbart. Det är inte länge sedan man ville blockera Skype, Viber och iMessage och liknande tjänster för att de ledde till minskade intäkter för samtal och sms.  Det är ju som om din bredbandsleverantör skulle bestämma att du bara får använda den mailadress de ger dig, och dessutom ta extra betalt för varje mail du skickar.

Men ett ännu allvarligare problem än själva affärsmodellen, är förstås om operatörerna fullt ut sätter sig i diktatorstolen och själva börjar bestämma vad som ska ges fri surf och vad som inte ska får det. Det ser riktigt, riktigt illa ut. Varför inte ge nyhetssajter fri surf, eller Wikipedia? Sådana frågor kommer Telia inte kunna ge några svar på. Så det är antingen eller som måste gälla. Antingen fortsätter operatörerna att kränga lösviktsdata hela vägen in i kaklet, eller så följer man med utvecklingen och släpper på fri surf för alla.

Snart är 5g här och vi kommer få fler kraftfulla funktioner i mobilen. Då kan inte ha det så här, att operatörerna ska ta betalt per gigabyte vi surfar, Dessvärre är jag rädd att operatörerna kommer att försöka med exakt samma affärsmodell igen. Det vore både fantasilöst och skadligt. För användarna – men i förlängningen också för operatörerna själva. 

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

Toshiba blir fyra

Elektronikbjässen Toshiba annonserar att verksamheten delas upp i fyra områden som vart och ett blir fyra dotterbolag.

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här