nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Det här är en annons från Genesys

5 tips för att kommunicera bättre med millennials

Kundservice

Hur ska man kommunicera med millenniegenerationen som kännetecknas av hög teknikintelligens och en vardag som kretsar kring sociala medier. En generation som har mycket höga förväntningar på bra service. Viktoria Vianden, marknadschef hos Genesys i Norden och Baltikum ger 5 tips.

Viktoria Vianden marknadschef hos Genesys i Norden och Baltikum.

– Millennials är ständigt uppkopplade och premierar lättillgänglighet, snabbhet och enhetlighet. För att klara deras krav gäller det att ha en välsmord kundtjänst, annars finns risk att man inte hänger med i den nya snabba utvecklingen i ett digitaliserat informationssamhälle, säger Viktoria Vianden.

1 Digital enkelhet är A och O

Millennials vill inte ha långa manualer. De vill med några snabba manövrar få information som enkelt ger dem lösningar på deras problem. När de behöver hjälp med något plockar de inte upp telefonen för att ringa kundtjänst, sådana lösningar är associerade med ångestframkallande telefonköer och långsamma svar.

I stället klickar de in sig på appar eller hemsidor, då de föredrar att på ett snabbt och smidigt sätt kunna finna svaren på sina problem online.

Helst av allt vill de inte behöva kontakta dig överhuvudtaget utan istället få lösningar serverade genom smidiga hjälpplattformar, Youtubeguider eller forum.

Lär mer om digital enkelhet.

2 Respektera kundens tid

I dagens ständigt föränderliga nätverks- och informationssamhälle gäller det att snabbt vara beredd på förändring, i såväl det stora perspektivet som i vardagen. Det gäller inte bara för företag utan även för kunder. Därför är tidseffektiva lösningar en av de viktigaste aspekterna när en kund vänder sig till ett företag.

Genom att leverera effektiva och enkla lösningar ska kunden snabbt känna sig nöjd för att sedan kunna gå vidare i sin vardag.

3 Personlig interaktion ska vara användbar

Om en konsument redan grävt runt efter diverse lösningar men inte hittat vad den söker och vänt sig till dig se då till att de får avkastning på sin tid.

Att ha en kunnig och välinformerad kundtjänst är viktigt för att kunderna ska bli nöjda med ditt företag. Mejlkommunikationen anses ofta vara för långsam och omständlig, istället ger livechattlösningar dig möjligheten att snabbt erbjuda olika möjligheter för kunden.

Din kundtjänst är ett av de viktigaste ansiktena utåt för företaget och därför är det av högsta vikt att den presterar på topp och levererar förstklassig service.

4 Utvecklas tillsammans med kunderna

Se till att vara à jour med de senaste trenderna och lösningarna. Millenniegenerationen är snabb med att hoppa på nya trender och ett tidigare populärt fenomen kan över en natt ses som uråldrigt. Att förstå vad som är det nya är otroligt viktigt för att hänga med i utvecklingen. Därför gäller det att du håller dig uppdaterad, lyssna på vad användarna har att säga och var inte rädd för att anpassa dig.

Läs mer om hur du utvecklas tillsammans med kunden.

5 Servicen du ger blir viral

Sociala medier har gjort det mycket lättare för ett budskap att färdas från en kund till en massiv publik, något som både kan stjälpa och hjälpa dig, rejält.

Kundserviceupplevelser delas idag friskt och har någon fått en smidig lösning på ett irriterande problem är den ofta glad att dela upplevelsen med andra. På samma sätt sprids negativa recensioner, något som kan få förödande konsekvenser.

Idag använder många sig av kontakterna i sitt sociala medienätverk för att försäkra sig om att en tjänst är värd att testa. Därför är det viktigt att eliminera potentiella negativa utlåtanden och du bör alltid vara ödmjuk och trevlig. Ge den bästa servicen du kan och se alltid över hur du kan fortsätta att utvecklas.

För mer information kontakta viktoria.vianden@genesys.com

Nyheter

  • Annons 4