nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Det här är en annons från Interactive Intelligence

Bli bäst på kundservice – och välj rätt moln

Molntjänster

Hos Interactive Intelligence, som är en global utvecklare av molntjänster för kundservice, har man sett att det råder en stor villrådighet på marknaden kring begreppet molntjänst.

I Sverige använder var tredje organisation någon form av molntjänst och svenska företag och organisationer köper varje år molntjänster för cirka nio miljarder kronor.

– När man ska satsa på ett kontaktcenter i molnet är det nödvändigt att tänka igenom sin investering ordentligt. Så att man inte fastnar i dyra tjänster som inte kan utvecklas, säger Daniel Eisenberg.

– När man ska satsa på ett kontaktcenter i molnet är det nödvändigt att tänka igenom sin investering ordentligt, säger Daniel Eisenberg.

– När man ska satsa på ett kontaktcenter i molnet är det nödvändigt att tänka igenom sin investering ordentligt, säger Daniel Eisenberg.

Han konstaterar att första steget mot rätt molntjänst består av en behovsanalys av sitt kontaktcenter.

– Det är till exempel viktigt att ta reda på hur kunderna vill kommunicera med din organisation, säger Daniel.

Han tycker också att den som vill införa en molntjänst först ska göra en ordentlig research för att ta reda på vilka olika typer av molnlösningar det finns på marknaden.

– Det existerar en uppsjö av sådana.

Läs mer om vilka olika typer av molntjänster det finns i Daniels Lilla Molnskola!

När det gäller kravställningen anser han att det är viktigare att fokusera på processer än på funktionalitet.

– Den fråga man ska ställa sig är ”hur vill vi jobba?” och inte titta alltför mycket bakåt.

Viktoria Vianden, marknadschef för Interactive Intelligence i Norden betonar vikten av att involvera medarbetarna i kundtjänstprojektet.

– Är molnlösningen äkta är den också enkel att demonstrera, betonar Viktoria Vianden.

– Är molnlösningen äkta är den också enkel att demonstrera, betonar Viktoria Vianden.

– Titta tillsammans med dem på hur dagens processer fungerar och utvärdera sedan hur dessa kan bli effektivare så att arbetsmiljön och kundservicen blir bättre, säger hon.

Viktoria menar också att när molnleverantörer berättar om vad de kan erbjuda ska tjänsten kunna demonstreras live.

– Är molnlösningen äkta är den också enkel att demonstrera.

När det gäller själva investeringen menar hon att den initiala kostnaden bör vara minimal.

– Det handlar ju om en operationell kostnad och då ska det vara så. Dessutom är det viktigt att uppgraderingar och underhåll ingår i konceptet, avslutar Viktoria Vianden.

Läs mer i molnskolan

Nyheter

Robot ska ge 18-åringar sanningen om värnplikt

Nya värnplikten omfattar nästan alla 18-åringar. Men få ungdomar vet vad det innebär – därför har Rekryteringsmyndigheten anställt en informationsrobot.
– Förutom att bena ut och förklara missförstånd svarar Värnpliktsboten på alla praktiska frågor som rör mönstring och värnplikt, säger Sofie Engström på myndigheten,

  • Annons 4

Ny mobilitetstjänst testas i Göteborg

Digitalisering för att underlätta resandet för göteborgare.
Under en månad kommer Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering genomföra ett mobilitetstest. Syftet är att få ”kunder” att börja kombinera färdsätt.

Telavox fem bästa knep – så vinns en telekomupphandling

Rätt research, ifrågasätta behov samt ”testväxlar”.
Det är några av knepen som Telavox anser är det bästa sättet att visa upp sina telekomlösningar på.
– Min största allergi är de som baserar en upphandling på ett 15 år gammalt Excelark, säger Viktor Sandgren på Telavox.