nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Det här är en annons från Artvise

Sigtuna kommuns nya kontaktcenter.

Kommunen som tog farväl av »telefonisten«

Kontaktcenter

Den 30 november 2017 tog Sigtuna kommun ett symboliskt farväl till »telefonisten« som arbetat hos dem i 47 år. Dagen därpå gjorde kommunen ett stort it-kliv framåt när de införde Artvise Contact Center för hantering av telefoni i sitt kontaktcenter.

– Vi var beredda på att det skulle bli kaotiskt under den första veckan men allt fungerade hur bra som helst redan från början och vi har inte haft några problem med det sedan starten. Under hela den här resan har vi haft en mycket bra dialog med Artvise och är oerhört nöjda med samarbetet som förflutit friktionsfritt, berättar Kaj Gänger, chef för Sigtuna kommuns kontaktcenter.

Mycket lyhörda

Innan han började sin tjänst hos Sigtuna kommun hade han varit med om ett flertal liknande teknikövergångar.

– Men det har aldrig fungerat så här smidigt. Artvise har varit mycket lyhörda för våra önskemål och de lyckades utan problem leverera hela systemet på 1,5 månad. Det blev ett kort men mycket effektivt installationsprojekt, säger Kaj.

Läs mer om Artvise Contact Center. 

Sigtuna kommun har nu ett modernt kontaktcenter som ökat servicegraden och kvaliteten i de frågor och ärenden som hanteras. I detta center hanteras alla inkommande telefonsamtal. 

– Dessutom ger systemet våra handläggare ett komplett integrerat ärendehanteringsstöd. Utöver kontaktcenter hanterar It-stödet även hänvisning inklusive kalenderkoppling, gruppnummer och automatisk telefonist, berättar Johanna Benckert, systemansvarig för telefonin hos Sigtuna kommun.

Bättre statistik

Det integrerade systemet har också inneburit att alla samtal som kommer in till kommunen registreras som ett ärende.

– På så sätt får vi ett mycket bättre statistikunderlag vilket gör att vi kan förbättra kvaliteten i handläggningen, säger Johanna.

240 av kommunens medarbetare är agenter i kommunväxeln och hänvisningen går till alla anställda i organisationen, förutom skolpersonalen som ännu inte är med i systemet.

– Vi har inte skjutit ut appen till dem men de ska också snart komma med, berättar Johanna Benckert.

Att hon tog kontakt med Artvise för telefonilösningen berodde på att Sigtuna kommun sedan 2015 använt Artvise system för ärendehantering i sin helpdesk.

Johanna Benckert och Kaj Ganger är mycket nöjda med samarbetet med Artvise.

– Vilket vi var mycket nöjda med och när vi fick veta att de också kunde hantera telefonin tvekade vi inte att anlita dem, säger Johanna.
Fast Johanna Benckert erkänner att hon var lite skeptisk till att Artvise skulle klara den snäva tidsplanen som Kaj Ganger satte upp.

– Jag är en person som inte gillar långbänkar så här fattade vi snabba beslut i sittande möten och gick all-in, berättar Kaj.

Jimmy Öhlin, teknisk chef vid Artvise, lovordar också hur kommunen hanterat teknikskiftet.

– Även om jag är en optimistisk person så hade jag vissa farhågor om att tiden inte skulle räcka till men med kommunens professionella agerande var det inga problem, avslutar han. 

 

Nyheter

Telia och Ericsson håller de autonoma lastbilarna rullande

Nu rullar självkörande el-lastbilar i Jönköping, För projektet har tillverkaren Einride inlett ett nytt 5g-samarbete med Ericsson och Telia.
– Det är viktigt för oss att få veta vilka bakomliggande krav som kommer ställas på vårt nät, säger Telias teknikchef Mats Lundbäck till Telekom idag.

  • Annons 4

De är Sveriges ”digitala ledare”

Alla företag digitaliseras i rasande takt. Men när det kommer till företaget som nått störst mognad i digital kundupplevelse är Telekombranschen bäst. Det framgår i rapporten ”Digital Leaders in Sweden”.