nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Det här är en annons från Aruba

Richard Schumacher
Richard Schumacher, Sverigechef på Aruba, ett Hewlett Packard Enterprise företag

Lär känna dina kunder genom deras mobiler

mobil

Den besökare som idag kliver in genom dörren på butiker, hotell och stora arenor förväntar sig att bli serverad mobila tjänster som hjälper till med inköp, att hitta rätt och som ger intressanta erbjudanden. Det här är en möjlighet för de företag som vill ge sina kunder ett mer givande besök, samtidigt som företagen kan få möjlighet att skapa bättre och mer lönsamma kontakter med kunderna.

Tekniken för att interagera med kunder och besökare genom deras mobiler blir allt lättare att använda för företag. Idag är det enkelt att skapa skräddarsydda mobilappar, utforma innehållet och installera hårdvaran som behövs för att både få ett wifi med hög kapacitet och ett system för att kunna ge kunderna information och följa deras position inne i till exempel en galleria.  

I de flesta branscher finns det användningsområden som ger ett mervärde för såväl företag som kund, och som snart kommer kännas självklara att erbjuda. Resultatet är nöjda och lojala kunder, ökade försäljningsmöjligheter och minskade kostnader.

Handeln är en av de branscher som idag är mest intresserade av att öka interaktionen med sina kunder. Kunderna kan till exempel slippa köa och istället betala direkt i appen, få erbjudanden när de befinner sig precis på den plats där en viss produkt finns eller få hjälp att navigera i en galleria. Kunder kan också ges möjlighet att röra sig mellan plattformar så att de först kan titta på en produkt på nätet, sedan automatiskt bli identifierade vid tröskeln till butiken och visas var produkten finns och få användbara erbjudanden. Det här gör kundens liv enklare samtidigt som butiken får ett tillfälle till merförsäljning.

För ett hotell finns andra möjligheter, som till exempel automatisk incheckning direkt när kunden kommer till hotellet, såväl som tillgång till hotellets wifi och access till rummet. Allt styrs genom appen. Kunderna kan få ett mervärde, till exempel genom att användningen av hotellets gym och annan service underlättas. De kan också få rabatter eller enkelt beställa mat och dryck på hotellets restaurang.

De flesta stora möten och konferenser använder redan idag en mobilapp för att ge viktig information till deltagarna. Men det går att utveckla detta och låta de mobila tjänsterna bli en verklig plattform för samtal och engagemang. Till exempel genom positioneringssystem som ger alla tillgång till varandras position i appen – vilket gör alla lätta att hitta för varandra. Dessutom kan man visa lediga lokaler för spontana möten i realtid och genom rörelsedetektorer se till att de faktiskt är lediga i verkligheten också.

Arubas teknik bakom dessa tjänster bygger på Meridian, företagets system för att styra kommunikationen med kunder och besökare via en särskilt utformad mobilapp. Genom Meridian går det utforma budskapet och pusha ut det till de grupper som man vill nå, precis på den plats och vid den tidpunkt när de behöver informationen.

Genom Meridian går det också att analysera en stor mängd data om kunderna och deras interaktion med det företaget erbjuder. Det handlar om allt från hur människor rör sig till vilka produkter som är populära. Detta gör det möjligt att skapa ett ännu bättre framtida besök, till exempel genom att få reda på vilket sätt ett erbjudande ska presenteras och vilka tjänster som kunden efterfrågar vid en särskild plats eller tid.

Tekniken är alltså bara en möjliggörare, och användningsområdena varierar från bransch till bransch. Förutom de exempel som vi tagit upp här så finns det också värdefulla tjänster att erbjuda för till exempel sjukhus, industriföretag och flygplatser.

Vad man vill uppnå skiljer sig åt, men det gemensamma är att man vill utnyttja den potential som tekniken ger för att åstadkomma ett bättre möte med kunden. Denna bredd gör att vi vågar förutspå att de som kliver över din tröskel inom kort kommer tycka det är självklart att erbjudas en rad mobila tjänster. Det börjar bli dags att förbereda sig.

Vill du höra mer om vad vi kan göra för att du ska kunna förbättra kommunikationen med kunderna?

Nyheter

  • Annons 4

Mer surf i glesbygden

Enligt den senaste statistiken från Telenor ökar mobilsurfandet stort över hela Sverige. Men främst i glesbygden och mest hos pensionärer.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här