nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Det här är en annons från Teleavox

Plötsligt stod Birka Cruise utan telefoni på grund av en trasig landlina - Telavox Flow blev räddningen, på bara en dag var växel och telefonin igång igen.

”Med kontor i flera nordiska länder är Telavox ett självklart val”

Växel

När Rederiaktiebolaget Eckerös dotterbolag Birka Cruises fick sin landlina från Telia avgrävd och plötsligt stod helt utan telefoni var det bråttom. Men på bara en dag var företagets växel och telefon igång igen – med Flow.

“Vår support får helt enkelt inte ligga nere”

Christian Jansson, IT-supportchef på Rederi AB Eckerö.

Christian Jansson är IT-supportchef på Rederi AB Eckerö. Han minns den där dagen då linan grävdes av med blandade känslor. Att plötsligt stå utan möjlighet att kommunicera med sina kunder är en mardröm för de flesta företag, och pressen var påtaglig.

“Vi fick höra från Telia att det skulle ta en månad att lösa. Men på bara en dag var vi igång igen – med Telavox Flow.”

Redan innan olyckan fanns det i företaget långt gångna planer på att byta lösning. Man visste att man ville gå från on-prem till en modern molnväxel och hade valt Telavox som leverantör.

“Men vi hade ju tänkt ta det lite lugnare, och använda vår gamla callcenterlösning under övergången”, säger Christian med ett skratt.

Så här i efterhand är han dock väldigt nöjd med hur allt föll ut, och med hur lätt det var att komma igång med Flow. Tack vare det intuitiva gränssnittet var det bara var att sätta igång – det krävdes varken omfattande onboarding eller utbildning.

“Vi skrev helt enkelt ut vår gamla karta med knappval och byggde snabbt upp samma struktur i Flow. Det hela gick på en dag”, säger Christian.

“Vi behöver kunna jobba var vi än är”

Rederiaktiebolaget Eckerö har kontor i Stockholm, Helsingfors och Tallinn. Därför var det viktigt att hitta en kommunikationslösning som fungerar sömlöst mellan de olika länderna. Christian konstaterar att det var det som avgjorde att valet föll på Telavox som leverantör.

“Tidigare när jag reste fungerade varken telefon eller administration över landsgränserna. Men med Flow funkar allting hela tiden.”

– Christian Jansson, IT-supportchef på Rederi AB Eckerö

Med sin kommunikation i molnet har företaget idag en helt annan flexibilitet än tidigare.

“Vi rör mycket på oss och behöver kunna arbeta oavsett vilket land vi befinner oss i, och oavsett om vi sitter vid datorn eller med mobilen”, säger han.

Christian konstaterar även att driftsäkerhet ökat påtagligt sedan övergången till Flow. I en flytt till molnet ser han telefonin både som en av de viktigaste och en av de mest sårbara delarna.

“Tidigare behövdes bara en liten hickup för att telefonin skulle krångla. Idag är det betydligt mer stabilt”, säger han.

Är du nyfiken på att veta mer om Flow? Kontakta gärna oss på Telavox så berättar mer om hur vi kan hjälpa just dig!

Nyheter

  • Annons 4