Piteås app ska få igång dialogen

Mobilt Piteå kommun vill ha igång dialogen med medborgarna genom en smartphone-applikation. Men efter lanseringen i sommar har man upptäckt fler nyttiga användningsområden.

För ungefär ett år sedan tillsatte Piteå kommun en projektgrupp som skulle jobba fram en ny hemsida, en kundtjänst och en helt ny mobilapplikation för medborgarna.

För den mobila applikationen ville man skapa en produkt som innehöll värdefull information för invånarna i kommunen och som skulle förenkla kommunikationen med kommunen, men det största syftet var att förbättra dialogen med medborgarna.

Marie Lindgren berättar att appen gett kommunen möjlighet att snabbt kommunicera med medborgarna, till exempel vid krissituationer.
Marie Lindgren berättar att appen gett kommunen möjlighet att snabbt kommunicera med medborgarna, till exempel vid krissituationer.

– Vi kunde inte hitta någon annan kommun som arbetade med medborgar-dialog på det sättet och provade därför själva att driva vidare med den idén. Vi märker att de mobila platt-formarna växer även för besök på vår hemsida och vi måste möta medborgarna där de finns. Med appen blir det enkelt och snabbt för dem, berättar Marie Lindgren, informationschef på Piteå kommun.

Flashar med nyheter

I juni lanserades Piteå-appen och sedan dess har cirka 800 personer laddat ner den. I dagsläget innehåller appen nyheter, direkta kontaktvägar genom telefon samt appintern-epost och medborgare kan även felanmäla till exempel trasiga lysen direkt i appen.

– Under sommaren har vi också kunnat pusha ut akuta meddelanden då vi har haft både översvämningar och skogsbränder i kommunen.

Nylansering

Inuti appen kan användaren själv välja ut vilka funktioner man önskar se.
Inuti appen kan användaren själv välja ut vilka funktioner man önskar se.

I september är det dags för steg två. Då släpps de delarna av appen som innehåller funktioner som ska uppmuntra dialogen. Kommunen planerar även en nylansering för att fler ska ladda ner appen till sin smartphone.

– Vi ska börja med mindre enkäter med aktuella frågor och paneler där man kan tycka till. Målet är att det ska vara så enkelt som möjligt för våra kunder, invånarna, att påverka och vara delaktig, menar Maria Lindgren.

Appen har tagits fram i samarbete med Norrlandsföretaget Evado

– Det är i grunden en app-plattform på molnbaserad server. Kunden kan själv styra appens innehåll och

vilka funktioner som ska visas, alltså en appstore där medborgaren kan välja vilka tjänster som är intressanta (favoriter). Plattformen har även stöd för koppling mot ett användarregister som gör att olika medborgare kan få olika information i en och samma app, säger Rickard Hellgren, vd på Evado.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.