nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Plantronics: Det hälper oss in på tjänstemarknaden

Plantronics räknar med att Polycom-köpet kommer att ge dem stora fördelar på den svenska marknaden. Det berättar man i en Telekom idag-intervju.

  • Artikel annons 1

I mars annonserade Plantronics att man köper Polycom. I juli blev sedan affären klar och köpesumman landade på 2 miljarder dollar.

– Tillsammans har vi headsets, mjukvara, deskphones, ljud- och videokonferens och molntjänster, sa Plantronics CEO Joe Burton då.

Affären får så klart följder även på den svenska marknaden och Telekom idag har sedan i somras försökt få svar på tre enkla frågor från Plantronics. Bolaget valde till slut att svara på mejl.

Vad betyder Plantronics övertagande av Polycom för den svenska marknaden? 

– Att Plantronics övertar Polycom innebär stora möjligheter för att kunna bredda vårt kunderbjudande på den svenska marknaden. Vi kommer att ge våra nuvarande kunder ännu bättre service eftersom vi nu kan kombinera helhetslösningar inom hårdvara, mjukvara och analyser. Vissa förändringar kommer att märkas inom den närmaste tiden medan andra kommer att ge effekt på längre sikt, skriver Paul Clark, VP & EMEA Managing Director, Plantronics. 

Vad betyder övertagandet för den internationella marknaden? 

– Under de senaste 25 åren har Polycom och Plantronics verkat parallellt inom samma bransch. Polycom har varit framgångsrika med att utveckla ljud- och videolösningar för att minska avståndet mellan människor. Plantronics har fokuserat på att utveckla högkvalitativ utrustning som hjälper företag i sin kommunikation med deras kunder. Till det har bolagen tidigare haft gemensamma kunder och samarbetspartners. Därför känns sammanslagningen väldigt naturlig och innebär stora fördelar för oss, våra kunder och samarbetspartners, skriver han och fortsätter:

– En annan spännande möjlighet är nyttjandet av varandras kompetenser. Polycom har haft en stark och erkänd position på tjänstemarknaden. Nu får Plantronics möjlighet att etablera sig där vilket är något man länge velat göra. Förhoppningen är att vi kommer våra kunder ännu närmare. 

Vad händer med Polycom och Plantronics, deras medarbetare, lokaler och chefspositioner i Sverige nu? 

– Allt eftersom sammanslagningen fortlöper kommer vi att märka vilka förändringar som behövs. För oss är det viktigt att våra medarbetare från både Plantronics och Polycom känner sig inkluderade i det arbetet. Genom hela processen kommer vi att värna om dem eftersom de är ovärderliga.

Affären kommer påverka branschen, men konkurrenterna är ytterst fåordiga om Plantronics-köp.

–Vi kan inte kommentera köp eller marknadsutvecklingar baserade på detta. Men vi är fortsatt övertygade om Jabras egen strategi och marknadsposition, som på senare år har visat sig vara extraordinärt framgångsrikt inom affärskommunikation. Jabra är ledande när det kommer till professionella headsets, vilket även innefattar att vara världsledande inom UC-headsets, säger Claus Fonnesbech, presschef på Jabra, till Telekom idag.

Även på Sennheiser Communciations, de som utvecklar affärskommunikationslösningarna, är man fåordig.

– Teknik utvecklas och blir allt mer integrerad vilket gör att det är ofrånkomligt att marknaden förändras. Vid Sennheiser Communciations är vi dedikerade till vår tillväxtstretegi oberoende av hur konkurrenter gör. Vårt fokus ligger på att utveckla topmoderna ljudlösningar för företag, både när det gäller headsets och konferenslösningar, samt spelheadset. Så här långt har det resulterat i dubbelsiffriga tillväxtsiffror – år efter år, säger Jeppe Dalberg, vd på Sennheiser Communications.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Netnordic köper upp Tedako

Systemintegratören Netnordic har tidigare köpt Radpoint och Efftel. Nu läggs ytterligare ett tillväxtstrategiskt förvärv till listan: Tedako.
– Netnordic växer och behöver mer kapacitet, säger koncernchefen Jarl Øverby.