nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Positiv framtidssyn bland småföretagare

För fjärde undersökningen i rad visar Vismas Affärsbarometer att nära hälften av Sveriges småföretagare tror på ökad försäljning under den närmaste framtiden.

  • Artikel annons 1

46 procent av landets småföretagare tror att deras försäljning kommer att öka de närmaste sex månaderna. Anledningen, enligt Vismas Affärsbarometer, är att de tror på förbättrat produktutbud samt fler försäljningskanaler.

– Det är glädjande att framtidstron bland små och medelstora bolag består. Då hela 99 procent av Sveriges företag är små och medelstora är det även ett tydligt kvitto på ett positivt och stabilt ekonomiskt klimat i landet, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, i ett uttalande.

Framåt i Kronoberg

De allra mest positiva småföretagarna finns i Kronobergs län, där sju av tio tror på ökad försäljning. Men även i Gävleborg och Skåne är framtidstron högre än snittet.

I Kalmar län tror däremot bara två av tio på ökad försäljning.

Endast en av tio småföretagare tror att försäljningen kommer att backa. Anledningen till detta anges vara ökad konkurrens eller minskad intern kapacitet.

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 1038 små och medelstora svenska företag mellan den 10 och 20 november 2017.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Datacenter-branschen kommer explodera”

Sverige är hett i datacenter-världen – och det spiller över på andra branscher.
Inte minst byggindustrin som ser gyllene lägen här i landet.
– Vi ser Sverige som en jättelovande marknad, här är perfekta förhållanden för datacenters, säger Thomas O’Connor på Collen.

Här är Intels nya 5g-modem

Ett nytt chip som tar mobiler och andra prylar in i 5g-eran.
Intel har nu visat upp XMM 8160 5G modemet, som de förväntar ska stödja upp till 6 gbps.

Telias digitala mormor ska bekämpa näthatare

En schysst bot som ska agera motpol till elakheterna på internet. I samband med World Kindness Day lanserar Telia vad de kallar för världens snällaste chatbot.
– Det är viktigt att ta ansvar och en tydlig ställning, säger Anders Tillander på operatören.