nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

PTS: Operatörer måste bli bättre på uppföljningar

Enligt Post- och telestyrelsen behöver teleoperatörer hålla bättre koll på hur uppgifter om abonnenter hanteras i butiker som säljer abonnemang.

  • Artikel annons 1

PTS har granskat hur Sveriges fyra största teleoperatörer och deras återförsäljare hanterar uppgifter om abonnenter i butiker. PTS har särskilt tittat på åtkomst- och behörighetshantering, samt loggning och kryptering av uppgifter som överförs via internet. Det är alltid teleoperatören som är ansvarig för att uppgifter om abonnenter och deras kommunikation hanteras på ett säkert sätt. I ansvaret ingår bland annat att genomföra riskanalyser och att bedöma om åtgärder behöver vidtas för att minimera identifierade risker.

– Teleoperatörerna arbetar aktivt med säkerhetsåtgärder som minskar risken för att uppgifter om abonnenter och deras kommunikation kommer på avvägar, men det finns arbete kvar att göra. Operatörerna behöver exempelvis bli bättre på att följa upp så att butikssäljarna är utbildade och följer reglerna, säger Mikael Ejner, it-säkerhetsspecialist på PTS nätsäkerhetsavdelning.

Under tiden som PTS genomfört granskningen har några av operatörerna ändrat sina rutiner för att bli bättre på säkerhetsarbetet och därmed anses granskningen vara avslutad.

Teleoperatörerna som granskats är Telia, Tele2, Telenor och Tre.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Mer surf i glesbygden

Enligt den senaste statistiken från Telenor ökar mobilsurfandet stort över hela Sverige. Men främst i glesbygden och mest hos pensionärer.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här