nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Här är faktorerna för framgångsrika företag

Sverige är ett fantastiskt ”start up-land” – men få företag överlever.
I en ny rapport kartläggs framgångsfaktorer för företag, och vad som kan fälla bra affärsidéer.

  • Artikel annons 1

I vårt land finns det drygt en miljon registrerade företag, och varje vecka tillkommer flera. Men av dessa nystartade är det knappt ett av tio som överlever på lång sikt – och av dem är det ytterst få som blir något större.

I rapporten ”Power 2 Stay Ahead” har man försökt sätta fingret på vilka faktorer som gör företag framgångsrika. Allt från fördelaktiga fysiska förhållanden på kontoret – till uppdaterade och väl fungerande digitala lösningar. Här redovisas områden som hållbarhet, HR, it/telekom, innovation, arbetsmiljö samt marknadsföring/kommunikation.

It-strul en riktig tidstjuv på företagen

Så vad kom man då fram till? Jo, att jobba på distans var högt värderat av medarbetare – men enbart 41 procent av företagen ger de anställda möjlighet att obehindrat jobba från andra ställen än kontoret.

Och nästan hälften av medarbetarna ser teknikproblem som den största orsaken till förlorad arbetstid.

– Det tar mycket av de anställdas tid när it-system inte är byggda för att hantera problem. Ett sätt att motverka det är att bygga in redundans, ett annat är att ha effektiv it-support som tar sig tid att dokumentera problemet och skapar best practice-case för att lösa problemet om det uppstår igen, säger Jelena Zravkovic, professor i data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

Framgångsfaktorerna för att lyckas inom it och telekom är enligt rapporten:

  1. Se användningen av teknik som en fråga om både arbetsmiljö och employer branding och följ upp medarbetarnas nöjdhet.
  2. Investera i lösningar som gör det enkelt att arbeta flexibelt ­– både i kontoret och utanför.
  3. Gör en grundlig behovsanalys tillsammans med både medarbetare, ledningsgrupp och leverantörer för att framtidssäkra dina lösningar.
  4. Investera både i redundans och diversitet för att undvika driftstopp.
  5. Få medarbetarna att förstå varför de ska följa säkerhetsrutiner.
  6. Försök inte lösa allt på en gång – arbeta med autonoma team som löser väldefinierade problem.
  7. Satsa på integrerade system som gör det möjligt att kombinera olika typer av data.
  8. Satsa lika mycket på att utveckla kulturen som att utveckla tekniken – en datadriven kultur handlar mer om attityder än tillgången till data.
  9. Jobba både strukturerat och explorativt med data för att kunna fatta bättre beslut här och nu och kunna upptäcka oväntade samband.
  10. Automatisera allt som kan automatiseras för att frigöra dina medarbetares tid.

Om rapporten ”Power 2 Stay Ahead”
Rapporten är baserad på en studie genomförd av United Minds. Insikterna om vad som utmärker framgångsrika företag kommer från svensk och internationell forskning och analyser, intervjuer med forskare och experter samt intervjuer med Tele2:s ledande företagskunder. För att kartlägga hur svenska företag presterar idag har en kvantitativ undersökning genomförts med 500 vd:ar för företag med fler än 50 anställda. Undersökningen har genomförts genom telefonintervjuer under hösten 2017. Ladda ner rapporten här.

Taggar:, ,

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Ny trend ger bättre koll på kunden

Det går att effektivisera sin företagstelefoni med en kontaktcenterlösning. Telekom idag kikar lite närmare på trenden som nått nyblivna telefonimästaren Sandvikens kommun och norska Elkjøp, där svenska Elgiganten ingår.

Telias köp ska pressa Telenor

Ett förvärv som ska stärka Telias närvaro i Norge.
Telekomjätten gjorde i somras upp med TDC om att köpa deras norska verksamhet.
Ett köp som ger stora möjligheter på marknaden.