nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Rapport: Snart försvinner yrkesrollen ”digitalchef”

Enligt Radar Ecosystem Specialists kommer yrkesrollen digitalchef/CDO vara borta inom fem år.

  • Artikel annons 1

– CDO-rollen är för bred och dåligt definierad. Den representerar en administrativ lösning på ett tekniskt problem, säger Måns Wallin, senior rådgivare på Radar Ecosystem Specialists.

Det är analys- och rådgivningsföretagets tredje och avslutande rapport i serien ”Den perfekta stormen” som drar slutsatsen att digitalchef/CDO (Chief Digital Officer) är en yrkesroll på utdöende.

Förändrad digital innovation

I dag sker digital innovation i allt större utsträckning i verksamheten snarare än i IT-organisationen. Där har yrkestiteln CDO uppkommit – men det innebär ett misslyckande att inrätta en ny specialiserad administrativ tjänst varje gång ett relativt brett och dåligt definierat teknikområde flyttas upp högst på dagordningen.

Bör vara avskaffad inom 4-5 år

Enligt Radar bör CDO-titeln därför vara passé och avskaffad inom 4-5 år. Då har digitaliseringsvågen lugnat sig och företagen kan åter ha ett helhetsperspektiv kring digital utveckling och IT-produktion. Rapporten visar också att verksamheterna lägger för stor kraft på ogenomtänkta projekt för digital innovation. Enligt rådgivarna skulle de få en betydligt större avkastning på investerat kapital genom att istället utnyttja den innovation som sker i industriell skala hos de stora IT-fabrikerna.

– Verksamheten förstår inte IT:s ekosystem och är därför dåliga inköpare. Det finns ett antal svenska exempel på verksamheter som har betalat för lösningar som egentligen är gratis, säger Måns Wallin.

Tryck kring digital förändring

Han anser att det enorma trycket på förändring är ett problem. Verksamheter förmår inte att implementera eller tillgodogöra sig digital innovation i den takt som de hade trott. Och trycket som IT-organisationen är utsatt för gör att den inte hinner med det viktiga arbetet med att styra de externa leverantörerna, trots att 70 procent av de totala IT-kostnaderna ligger där.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.