nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Rapport: Sverige tappar sitt digitala försprång

Från föregångsland till medelmåtta. I rapporten ”eGovernment Benchmark” framgår det att Sverige är bra på digitalisering, men tappar när det gäller kundfokus, transparens och mobilitet.

  • Artikel annons 1

Det är det femtonde året i rad som Capgemini, på uppdrag av EU-kommissionen, har studerat hur digitaliseringen av offentliga tjänster utvecklas i unionen.

I undersökningen har man gått igenom 10 000 webbplatser i 28 länder och övergripande kan sägas att allt fler tjänster flyttar ut på nätet. Ökningen de senaste fyra åren har legat på 13 procent. Capgemini har bedömt de digitala tjänsternas tillgänglighet och kvalité – detta i relation till olika livshändelser såsom exempelvis att flytta, starta företag, äga/köra bil, förlora/hitta jobb, samt att driva process om ersättning från en myndighet

Sverige har länge varit ett föregångsland när det kommer till digitalisering och positionerar sig fortsatt starkt vad gäller att tjänster som rör att flytta, men även avseende god infrastruktur samt möjligheten att få myndighetspost digitalt.

Däremot finns det mycket att göra inom andra områden. Ersättningsprocesser är ett område där Sverige inte håller måttet. Domstolsverket får kritik för såväl transparens som infrastruktur. Här noteras bristande information om ärendehantering i behandlingsprocessen samt att det inte alls ges någon information gällande handläggningstider. Och även om Sverige fortfarande står starkt generellt så tappar vi på flera olika områden försprånget gentemot övriga EU-länder.

– Sverige presterar fortfarande i nivå med, eller över EU-ländernas genomsnitt på årets fyra mätområden, så det handlar snarare om en utjämning än en försämring. Att vi tappar position gentemot andra länder i Europa beror på att de har förbättrat sina tjänster markant, säger Göran Uggla, ansvarig för offentlig sektor på Capgemini Invent i Sverige.

Sammantaget fortsätter europeiska regeringar att förbättra sina digitala tjänster. Det blir också allt vanligare med centrala portaler, med tjänster som löper över myndighetsgränserna.

För mer information och för att ladda ner rapporten

  • Annons 3

Fler nyheter

Telenor Connexion rankas som en av världens främsta

Analysbolaget Gartner rankar Telenor Connexion högt. I företagets rapport framgår det att Iot-bolaget är ett av världens 17 främsta leverantörer.
– Vi ser rapporten som en bekräftelse av vårt erbjudande och som ett bevis på vår förmåga att möta kundernas behov, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion.

  • Annons 4

Tele2 och Deutsche Telekom i nytt avtal

Nu ska Tele2:s kunder få bättre kvalitet när de är utomlands.
Den svenska operatören har ingått avtal med Deutsche Telekom Global Carrier, vilket ska ge bättre redundans, tillgänglighet och kvalitet vid roaming.