nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Regina Donato Dahlström om strategin på nya jobbet

Hon har nyss tillträtt sin nya tjänst som affärsområdeschef på IP-Only Enterprise. Telekom idag har kollat vad Regina Donato Dahlström har hunnit ta tag i under den första tiden på företaget.

  • Artikel annons 1

I februari bildades IP-Only Enterprise, med målet att växa på företagsmarknaden, med ökat fokus på områden som digitalisering och företagslösningar. Under sommaren tillträdde Halebops tidigare vd sin nya tjänst som affärsområdeschef för IP-Only Enterprise. Telekom idag frågade Regina Donato Dahlström vad hon hunnit med hittills – och vad som ligger närmast i framtiden.

– Det första jag gjorde var att träffa alla på organisationen och lära känna dem. Jag har lagt min tid på att intervjua personalen och lyssna på vad de har att säga. Vi är mitt i slutförandet av mergen mellan DGC och IP-Only:s verksamheter, säger Regina Donato Dahlström.

Hur ser din strategi ut för resten av 2018 och vad är ditt mål för 2019?

– För resterande delen av 2018 så gäller det att hålla försäljningen och kundleveransen uppe. Sedan förvärvet av DGC jobbar vi nu på att ta det bästa från båda företagen för att kunna bilda den bästa lösningen på marknaden. För 2019 fokuserar vi på tillväxten och bli en ännu starkare aktör på både den svenska och nordiska marknaden.

Hur ser du på tillväxtmöjligheten under de närmaste åren för IP Only?

– Vi står oss väldigt starkt. Företaget har ett fantastisk tekniskt kunnande, starkt nät och nöjda kunder. Jag tror att IP-Only med bla sin grossistaffär i kombination med DGC:s kundfokus kommer bli branschvinnande. Vi har vuxit fantastisk fint mot stora företag på den svenska marknaden, och det finns goda möjligheter till vi blir en riktigt stor utmanare inom datakom, säger Regina.

Vad är er styrka jämfört med konkurrenterna, och vad är det du behöver vässa inom företaget?

– En av våra styrkor är att vi inte gör allt, utan fokuserar istället på det vi redan gör, väldigt bra. Vi är inte IT-leverantörer, utan en operatör som fokuserar på kommunikationstjänster. Det vi behöver göra bättre är att följa med utvecklingen i kommunikation, mjukvarubaserade nät, och det ökade behovet inom säkerhet och lagring.

Vilka är dina/era utmaningar och vilka är möjligheterna?

– Jag ser möjligheterna att implementera nya teknologier och vet att vi har förutsättningar för det. Vi befinner oss i ett spännande skede i marknaden just nu med tanke på IoT och 5g, säger hon.

Finns det något på din nya arbetsplats som har överraskat dig, nu när du börjar bli lite varm i kläderna?

– Jag fick ett väldigt varmt välkomnande väldigt snabbt och det har varit väldigt lätt att komma in i företaget. Mina kollegor har varit nyfikna på mig och det jag kan. Jag hade ingen bild av hur det skulle vara innan jag kom hit, men det stora intrycket har varit IP-Only:s välkomnande kultur. De har haft en vilja att prata om en förändringsresa och att ta nästa steg.

Hur skiljer sig företagskulturen/arbetssättet mot Halebop – om något?

– Det finns många gemensammare nämnare med Halebop. Det är mindre team och alla känner varandra vilket är en styrka. Ett kundfokus som finns oavsett vilken avdelning man jobbar på och även en stark teamanda för att nå saker tillsammans. Det skiljer sig genom olika typer av affärer, konsument kontra företag och det gör att det var mer datadrivet på Halebop. På IP-Only är det mer relationsbaserade lösningar gentemot relation till kunder, säger Regina Donato Dahlström.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.