nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Resejätte putsar servicen med nytt kontaktcenter

Thomas Cook, kanske mer känt under varumärken som Ving och Globetrotter, samlar alla sina kanaler för kundkontakter i en ny gemensam kontaktcenterplattform för hela Norden.

  • Artikel annons 1

Thomas Cook var i Norden tidigt ute med att ge sina kunder service via sociala medier som exempelvis Facebook. Hanteringen av de kontakterna har fram tills nyligen skett med hjälp av separata verktyg skilda från den vanliga callcenterplattformen. Men sedan i våras pågår arbetet med att flytta in alla kontaktkanaler i ett nytt gemensam system. Det gamla callcentret från Cisco får ge plats för en mulikanalsplattform från Interactive Intelligense.

– Det handlar både om att kunna ge våra kunder ännu bättre service än tidigare och att göra arbetet effektivare för agenterna som ska hantera kontakterna, säger Tommy Jakobsson, it-strateg hos Thomas Cook Northern Europe.

Lättare att prioritera

En av de stora fördelarna är enligt honom att de nu får helt andra möjligheter att hantera servicenivåer och ge olika prioritet till de olika kanalerna. En och samma agent kan därmed hantera kommunikation via såväl telefon, som chatt eller sociala medier.

Från början fanns tanken att köpa den nya plattformen som tjänst men i slutändan kom man ändå fram till att det ändå skulle bli bäst med konventionell drift och att äga själva.

– Det behövdes mycket mer integration med våra andra system än vi trodde initialt och då blev det bättre så här.

I maj började migreringen över till den nya plattformen i Sverige, ett arbete som nu är i det närmaste klart. Under hösten är det dags för Norge, Danmark och Finland att följa efter.

– Det har funkat fint så här långt, faktiskt över förväntan, säger Tommy Jakobsson.

Den nya lösningen har levererats av Advania som också kommer att hjälpa till med driften.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

Bodens datacentersuccé lockar

De lyckade datacenteretableringarna i Boden har lockat finfrämmande. Nu har en delegation från Spanien varit på besök för att försöka lära sig mer.
– Det här visar att Boden är en global spelare, säger kommunalrådet Claes Nordmark.

  • Annons 4

Enghouse-chefen lämnar – startar eget bolag

Enghouse Interactives chef Michael Stubbing lämnar företaget. Efter mer än ett decennium på bygget är det dags för nya utmaningar.
– Det har varit fantastiskt lärorikt och utvecklande, säger han till Telekom idag.

IP Soft:s chatbot prisas i ny studie

”En idealisk lösning med avancerade funktioner”. Så beskrivs IP Softs Amelia i en ny undersökning av chatbotar.
– Vi är hedrade att bli omnämnda som ledare, säger Chetan Dube, vd för företaget.