nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Resejätte putsar servicen med nytt kontaktcenter

Thomas Cook, kanske mer känt under varumärken som Ving och Globetrotter, samlar alla sina kanaler för kundkontakter i en ny gemensam kontaktcenterplattform för hela Norden.

  • Artikel annons 1

Thomas Cook var i Norden tidigt ute med att ge sina kunder service via sociala medier som exempelvis Facebook. Hanteringen av de kontakterna har fram tills nyligen skett med hjälp av separata verktyg skilda från den vanliga callcenterplattformen. Men sedan i våras pågår arbetet med att flytta in alla kontaktkanaler i ett nytt gemensam system. Det gamla callcentret från Cisco får ge plats för en mulikanalsplattform från Interactive Intelligense.

– Det handlar både om att kunna ge våra kunder ännu bättre service än tidigare och att göra arbetet effektivare för agenterna som ska hantera kontakterna, säger Tommy Jakobsson, it-strateg hos Thomas Cook Northern Europe.

Lättare att prioritera

En av de stora fördelarna är enligt honom att de nu får helt andra möjligheter att hantera servicenivåer och ge olika prioritet till de olika kanalerna. En och samma agent kan därmed hantera kommunikation via såväl telefon, som chatt eller sociala medier.

Från början fanns tanken att köpa den nya plattformen som tjänst men i slutändan kom man ändå fram till att det ändå skulle bli bäst med konventionell drift och att äga själva.

– Det behövdes mycket mer integration med våra andra system än vi trodde initialt och då blev det bättre så här.

I maj började migreringen över till den nya plattformen i Sverige, ett arbete som nu är i det närmaste klart. Under hösten är det dags för Norge, Danmark och Finland att följa efter.

– Det har funkat fint så här långt, faktiskt över förväntan, säger Tommy Jakobsson.

Den nya lösningen har levererats av Advania som också kommer att hjälpa till med driften.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.