nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Krönika

Revolutioner kommer när du minst anar det

Med ojämna mellanrum sker innovationer som på kort tid förändrar våra kommunikationsmönster. Jag har några stalltips om vad som kommer att utmärka nästa generation lyckade kommunikationslösningar för företag.

  • Artikel annons 1

marcus_kronika_storEfter drygt 17 år med Telekom idag varav 8 år som teknikredaktör har det blivit dags för mig att säga adjö. Det har varit spännande år med ett snabbt föränderligt bevakningsområde. När jag först steg in på redaktionen hade Ericsson precis lanserat sin klassiska mobiltelefon T28, standarden för 3g nyligen spikats, wap var stekhett och ip-telefoni hade i blygsam skala börjat göra sitt intåg hos företagen.

I backspegeln kan jag konstatera att mycket av det som då sågs som avlägsna visioner nu är en så naturlig del av vår vardag att vi nästan slutat tänka på det. Andra frågeställningar är fortfarande lika aktuella även om produkterna och tjänsterna som sägs vara lösningen är nya.

Hur kommunikationslösningarna kommer att se ut om 17 år till tänker jag inte försöka spå om, men ett är säkert – kommunicera kommer vi att göra. Tala, skriva, titta. Egentligen samma sak som människan gjort sedan vår arts gryning. Bara allt mer utan gränser i form av fysiska avstånd och sladdar.

Något vi också kan vara säkra på är att det med ojämna mellanrum sker innovationer som på kort tid förändrar våra kommunikationsmönster. Tydligaste exemplet är så klart mobiltelefonens resa från släpbar telefon till personligt kommunikationsnav där hela världen finns samlad. Just nu kan mobilen te sig oövervinnelig men lika snabbt som den intog fickor och handväskor kan den vara förpassad till återvinningscontainern. Det kommer att finns gott om jobb även för nästa teknikredaktör.

Nästan lika omvälvande som smartphonerevolutionen har den parallella utvecklingen från tut i luren till unified communications varit. Den resan har inte varit lika snabb och rak, fortfarande finns det påtagliga brister och luckor i helheten oavsett lösning. Men det är ingen tvekan om att verktygen förändrat sättet att arbeta på för många av oss.

Jag har några stalltips om vad som kommer att utmärka nästa generation lyckade kommunikationslösningar för företag. De kommer att vara ännu mer. Mer sociala, mer mobila och mer personliga. Min förhoppning är att de också kommer att vara ännu mer processnära. Kommunicerar är något vi gör i en kontext och ju närmare våra kärnuppgifter kommunikationen kan ske desto effektivare har den förutsättningar att bli. Ställ därför krav på att din nästa plattform för kommunikation och samarbete enkelt och utan dyra integrationer kan bäddas in överallt där du kan behöva få kontakt med någon.

Nu drar jag vidare till Svenska Kyrkan, en organisation som i drygt två tusen år byggt hela sin existens på trådlös kommunikation.

  • Annons 3

Fler nyheter

Huaweis nya router – en utmanare till adsl

Markant bättre täckning och hastigheter på upp till 100 megabit.
Huawei lanserar nu en ny router som konkurrerar med adsl-alternativ.
– Med WTTx kan vi redan nu erbjuda slutanvändare 5g-upplevelser i 4g-nätet, säger Kenneth Fredriksen chef för Huawei i Sverige.

Med förvärvet av Radpoint hoppas NetNordic bli ledande

Sammanslagningen med Radpoint ska skapa en ledande nordisk aktör i inom nätverk, it-säkerhet och smarta datacenter. Förvärvet innebär att NetNordic växer rejält på den svenska marknaden.
– Nu visar vi att vi menar allvar med Sverige, säger Joakim Harging, vd på NetNordic Communication till Tekekom idag.

  • Annons 4

”Datacenter-branschen kommer explodera”

Sverige är hett i datacenter-världen – och det spiller över på andra branscher.
Inte minst byggindustrin som ser gyllene lägen här i landet.
– Vi ser Sverige som en jättelovande marknad, här är perfekta förhållanden för datacenters, säger Thomas O’Connor på Collen.