nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Krönika

Risk för missnöje när nätverket inte testas innan köp

  • Artikel annons 1

Vi har väl alla gått och letat efter täckning eller varit med om att Skypesamtalet hackar och bryts? När arbetsplatsens trådlösa nätverk inte längre klarar uppgiften är det oftast en uppgradering till modernare teknik som är lösningen. Men hur tar man reda på vilken utrustning som behövs för att möta behoven?

Alla leverantörer kan idag erbjuda en ökad kapacitet och bättre täckning, men det är svårt för en köpare att i förväg veta hur bra de olika alternativen är för just dem. Utmaningen är ofta att det är svårt att veta om den nya utrustningen fungerar med den teknik som redan finns på plats och som ska behållas.

Det enda sättet att ta reda på det är att testa och jämföra olika lösningar. Därför är det synd att vi ser så få exempel på att det görs ordentliga tester när en organisation ska uppgradera sitt trådlösa nätverk.

Sannolikt tror många att det är svårt att testa, och att det krävs stora resurser. Men testerna behöver egentligen inte vara särskilt omfattande för att vara till hjälp. De ska dessutom avgöra en långsiktig investering och en infrastruktur som är viktig för hela organisationen, och att undvika misstag kan därför vara värt en del besvär.

Ett bra exempel på hur det kan gå till finns hos Höganäs kommun i Skåne. Kommunen skulle där uppgradera det trådlösa nätverket i kommunens skolor och förskolor för att klara de ökade kraven på nätverket. Många samtidiga samtal, förflyttningar mellan olika delar av byggnaderna, streaming av videosamtal och videoklipp samt en lång rad bandbreddskrävande appar var sådant som ställde hårdare krav på nätverket än vad den tidigare lösningen klarade av. De runt 3 500 studenterna och 800 i personalen ville dessutom kunna använda sina egna mobiler och laptops i skolornas trådlösa nätverk.

Kommunens tester tog ungefär 200 arbetstimmar, vilket var väl investerad tid för att ta reda på vilken lösning som fungerade bäst för just dem. Det blev sedan vi på Aruba som blev vinnande leverantör.

Genom att göra ordentliga tester blir risken liten att en redan inköpt och installerad lösning möts av kritik från missnöjda användare. De har ju redan i förväg kunnat se att den fungerar. Det gör också att det finns goda förutsättningar för att lösningen får en lång livslängd.

 Richard Schumacher, Sverigechef på Aruba

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här