nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Rivalerna om supernätet: ”Bara en skyltprodukt”

Ett supernät som tagit konkurrenterna på sängen.
Men Bahnhofs 10 Gbit-satsning är inget konkurrenterna räds.
– I dag möter vi efterfrågan och satsar nu hellre på att utveckla service, kvalitet, wifi, säger Philip Wagrowski på Telia.

  • Artikel annons 1

Det var i februari som operatören Bahnhof slog på stora trumman. Från och med nu skulle 10 Gbit/sekund erbjudas privatkunder – till samma pris som andra erbjöd uppkoppling som bara är en tiondel så snabb.

– Nu sopar vi banan med konkurrenterna, sa Bahnhof-vd Jon Karlung då.

Men hur har då konkurrenterna reagerat? Inte med någon större nervositet, det framgår när Telekom idag ringer runt.

Bahnhof säger att konkurrenterna har blivit tagna på sängen – vad säger ni om det?
–  Nej, vi känner oss inte så tagna på sängen och kan inte heller säga att vi märkt av en efterfrågan från kunderna på det här, säger Philip Wagrowski, ansvarig för bredband och tv-tjänster inom Telias konsumentaffär.

Hur svarar ni på detta och vad säger ni till kunder som frågar?
– Visst, kravet på bandbredd stiger ju hela tiden, men vi har inte fått någon indikation på att detta skulle vara särskilt efterfrågat hos våra kunder. I min värld är det här lite av en skyltprodukt. För ett par år sedan var det ett tydligare hastighetsrace bland operatörer. Idag möter vi kundernas efterfrågan och satsar nu hellre på att utveckla service, kvalitet och wifi – sånt som våra kunder återkopplar att de prioriterar. Sånt som gör att de får ut max av sitt bredband och en bättre upplevelse av den produkt de köpt. Den här så kallade inflationen i hastighet kan jämföras med kameror där det blev ett megapixlel-race – men det enda kunderna ville var att kunna ta en bra bild, säger han. 

Vad satsar ni på nu, när kommer ni matcha?
– Vi satsar på kvalitet, service och upplevelse. Vi lyssnar självklart in våra kunder och möter och levererar på deras efterfrågan – vilket kunderna återkopplar att de tycker att vi gör när det gäller behov av hastighet i dag. Vårt fokus är på bättre kvalitet i nätet och tjänster du kan utnyttja, snarare än att vi lägger energin på trådbunden hastighet. Hur många uppkopplade prylar, nätverkskort och datorer kan faktiskt hantera den hastigheten? Det är få saker som kan hantera den här mängden data och en kedja är inte starkare än sin svagaste länk, säger Philip Wagrowski.

Onödigt och ingen efterfrågan

I Com Hem-lägret känner man inte heller att Bahnhofs storsatsning på hastighet är oroväckande. Snarare onödig overkill.

– Det Bahnhof gör är inte unikt för dem. Det är etablerad teknik som vi inom operatörsvärlden har använt oss av i flera år. Att vi inte tagit ut det på kundsidan är för att konsumentutrustningen inte är där än. För att det ska gå att konsumera bredband på den här nivån krävs det helt andra produkter. Den trådlösa utrustning som finns i dag som är inte ens i närheten av att kunna uppnå det här – och för våra kunder är det bara trådlöst som efterfrågas. Därför blir det inte prisvärt, vare sig för oss eller kunderna, att ta ut den här nivån av tekniken, säger Joakim Örström, ansvarig för produkt bredband på Com Hem

Hur svarar ni på detta?
– Vi håller på att uppgradera vårt fiber-coaxnät. Och över tid kommer vi erbjuda de här hastigheterna.

Vad säger ni till kunder som efterfrågar ”superbredband”?
– Jag kan säga att från kundsidan är det knäpptyst. Det är snarare branschvetare som har intresserat sig för det här. En bredbandstjänst handlar inte enbart om hastigheten till uttaget i väggen – utan mer om upplevelsen i det egna hemmet. Där jobbar vi väldigt hårt för att leverera den bästa upplevelsen.

Kunden i centrum

Även på Telenor ställer man sig frågande till nyttan av Bahnhofs ”supernät”. John Sebastian Slørdahl, ansvarig för ”product and costumer value proposition” på operatören, säger att man lägger fokus på kundens behov
– Vi brukar starta med kunden och vad hen önskar. Vi kan inte säga att vi fått någon indikation om att det finns ett större behov än vad vi erbjuder. Det vi sett önskemål om och vad vi fokuserar på är stabilitet och god kvalitet – inte en hög teoritsk maxhastighet.

Men hur kommer Telenor svara, ska ni erbjuda något snabbare nät?
– Vi tittar på utvecklingen och jobbar hela tiden på att få snabbare och snabbare bredvand. Men det handlar om att tima kundbehov – det är det som avgör när vi lanserar ny teknik.

Vad har ni för planer framöver när det gäller bredband?
– Det vi ser konkret efterfrågan på är att kunder vill ha en bättre wifi-upplevelse. Något annat vi rent konkret jobbar med är att få in alla de stora contentleverantörerna i vårt nät. Bra saker som kunderna faktiskt kan använda.

Men har ni inte fått någon kundreaktion, folk som vill ha lika snabbt nät som det Bahnhof erbjuder?
– Nej, inte en enda. Det har varit totalt stilla och för alla som inte jobbar i branschen är det här en ickefråga. Men, när det väl börjar efterfrågas – då kommer vi börja jobba med det.

När tror ni att ni kommer matcha 10 Gbit?
– Det är vanskligt att spå i framtiden. Men en sak jag kan säga är att det inte kommer ske något radikalt i år. Tekniskt sett hade det inte varit några större problem att leverera 10 Gbit/sek ganska snabbt. Men det handlar inte så mycket om våra interna tekniska begränsningar – utan det handlar om att utrustningen kunderna har inte klarar av hastigheten. När mer produkter lanseras som klarar av dem – då blir det mer intressant att kliva upp i hastighet, säger John Sebastian Slørdahl.

 

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Test: Huawei P20 Pro i toppklass

Mobiltest

Kinesiska Huawei har en av världens absolut största utvecklingsbudgetar. Mycket går såklart åt till att utveckla 5g. Men en del läggs också på artificiell intelligens och det har man stoppat in i nya telefonen P20 Pro.