nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Robot ska ge 18-åringar sanningen om värnplikt

Nya värnplikten omfattar nästan alla 18-åringar. Men få ungdomar vet vad det innebär – därför har Rekryteringsmyndigheten anställt en informationsrobot.
– Förutom att bena ut och förklara missförstånd svarar Värnpliktsboten på alla praktiska frågor som rör mönstring och värnplikt, säger Sofie Engström på myndigheten,

  • Artikel annons 1

Alla barn födda 2000, runt 93 000 ungdomar är det som nu fyller mönstringsunderlaget. Av dem kommer lite mer än en tiondel att kallas in till mönstring.

Men eftersom det bara är ett år sedan värnplikten och skyldigheten att mönstra infördes – är det få som har koll på vad det innebär.

Rekryteringsmyndigheten är medveten om problemet och eftersom värnplikten varit vilande sedan 2010 – har ”rutinen” försvunnit.

Så hur gör man för att ungdomar återigen ska få upp ögonen för vad ”lumpen” handlar om? Jo, man ser till att digitalisera informationen. Detta genom att lansera en värnpliktsbot.

Svarar i Messenger

Värnpliktsboten svarar direkt i Messenger via mobilen och datorn och ska reda ut begreppen och svara på frågor som berör mönstring och värnplikt.

– De flesta ungdomar är i skolan på dagarna när vi på Rekryteringsmyndigheten finns på plats och kan svara på frågor. Med Värnpliktsboten ökar vi vår tillgänglighet då boten finns där ungdomarna är – på nätet – och svarar på frågor dygnet runt, oberoende av kontorstider, säger Sofie Engström, pressansvarig på Rekryteringsmyndigheten.

Beslutar i slutet av maj

Mönstringen går till som så: Rekryteringsmyndigheten skickar ut ett underlag med frågor som ska besvaras. Detta måste göras två veckor från det att man fått inloggningsuppgifter. I slutet av maj beslutar myndigheten vilka, runt 10 000 personer, som ska kallas till mönstringen.

– Vår erfarenhet från förra årets mönstringsunderlag är att intresset för att mönstra är stort. Förra året kallade vi 6 000 ungdomar födda 1999 till mönstring, men många fler var intresserade och hade de fysiska förutsättningarna, säger Bengt Forssten, avdelningschef på Rekryteringsmyndigheten.

  • Annons 3

Fler nyheter

Tieto och Telia ingår partnerskap kring 5g

Tieto har ingått ett strategiskt partnerskap med Telia kring 5g. Företagen kommer ta fram nya användarfall, produkter och tjänster till ekosystemet kring 5g och tillsammans med kunder påskynda utvecklingen i Sverige.

NetOnNet tar in Telness i abonnemangsutbudet

Telness tar in 20 miljoner i investeringar – och två nya delägare. Samtidigt utökar NetOnNet sitt abonnemangsutbud med uppstickaren.
– Vi visar att användaren inte behöver binda upp sig hos de stora operatörerna, säger Telness vd Martina Klingvall till Telekom idag.

TeleComputing byter namn – blir Visolit

Sju förvärv och nya utmaningar. 2019 byter Telecomputing namn till Visolit.
– Marknaden förändras, kunderna har förändrade behov och vi själva har förändrats, därför byter vi nu även namn, säger koncernchefen Terje Mjøs.

  • Annons 4