Så dubblade Soluno sina molnanvändare på två år

Molntjänster På mindre än två år har bolaget gått från 75 000 till 150 000 molnanvändare. Här berättar Solunos vd Mattias Ohde hur man har nått dit.

Så dubblade Soluno sina molnanvändare på två år
Mattias Ohde, vd för Soluno Sverige.

Deras växeltjänst i molnet är kärnverksamheten och Soluno fokuserar på funktionalitet, skalbarhet och säkerhet. Förutom grundfunktionalitet ligger stort fokus på integrationstjänster och OTT-services (Over The Top). Man jobbar också med ett Open Source-tänk gällande tredjepartstjänster och operatörer. Till exempel är samtliga de stora operatörerna i Sverige anslutna med både mobil- och fast telefoni. Men även stora operatörer i övriga Norden och Holland finns anslutna.

– Operatörsoberoende med full mobil integration och möjlighet till annan typ av integration mot exempel ledande CRM-system eller Microsofts produkter är kärnan i Solunos verksamhet, säger Mattias Ohde, vd på Soluno.

2006 installerade den första kunden en molnbaserad växeltjänst i Sverige. Drygt tio år senare vid samgåendet hade Soluno ett användarantal på 75 000. Genom en partnerstrategi samt att expandera till den europeiska marknaden, främst Norden, Tyskland och Holland har man nu nått en ny milstolpe, över 150 000 användare.

Hur nådde ni dit?

– Vi har ju jobbat väldigt brett för att ni dit. Sedan bildandet av Soluno för två år sedan har vi dubblat vår kundbas. Vi har gjort det genom att fokusera på att nå en större del av marknaden. Dels genom att som enda aktör på marknaden vara kompatibel med samtliga stora operatörer. Men också genom att ha en multikanalstrategi där vi når marknaden genom återförsäljare, wholesale-partners och direktförsäljning. I Sverige, men också i övriga Norden samt norra Europa. Vi når då en större del av marknaden och kan fokusera på att vara en riktigt vass plattformsleverantör med stort tjänsteutbud.

Vad betyder det för Soluno?

– Det är såklart en milstolpe. Vi är bland dem tio största molnplattformarna för telefoni i världen. Tillväxten betyder att vi kan tillföra mycket resurser och driva utvecklingen väldigt snabbt framåt. Vårt motto är ”Driving the future of business communications”. Det vill vi verkligen leva upp till. Expansionen gör det möjligt. Vi har på två år gått från ca 50 anställda till att detta året passera 100 medarbetare i Sverige och Holland. Merparten av dessa arbetar med teknik, utveckling och support mot kunder och partners på olika sätt, säger Mattias Ohde, VD på Soluno.

Var placerar det er jämfört med konkurrenterna?

– Det finns fyra-fem större aktöter i USA och tre-fyra stora i Europa inom cloud och Telekom. De flesta av dessa är mer operatörsinriktade spelare på en specifik marknad. I och med 150.000 användare så är vi nu en del den spelplanen på allvar. I Norden är vi definitivt framträdande. Skillnaden mot konkurrenter är att vi kan erbjuda våra tjänster till både slutkunder och partners samt att vi kan fokusera helt på affärskommunikation i molnet och det som hör där till. Vi har inte konsumenttjänster eller liknande i utbudet utan vill fokusera på att vara bäst på vår kärnaffär, säger Mattias Ohde.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.