nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Så höjer sociala medier företagens tillväxt

37882_socialmedia

Google har tittat närmare på hur användningen av sociala medier sätter fart på företagens tillväxt. Cheferna spelar större roll än vad många tror.

  • Artikel annons 1

Undersökningsföretaget Millward Brown har frågat 2700 europeiska chefer i bland annat Sverige om hur de använder sociala medier. Syftet med undersökningen, som beställts av Google, har varit att ta reda på hur sociala medier används i företagen.

Något förvånande är att chefer på högre positioner är de som starkast förespråkar användningen av sociala medier, där hela sju av tio använder sociala verktyg minst en gång per vecka. Det kan jämföras med att endast hälften av de yngre cheferna är lika frekventa på den fronten.

– Ledande chefer har insett att sociala verktyg hjälper människor att samarbeta och dela kunskap på ett sätt som helt enkelt inte var möjligt tidigare, säger Jesper Ritsmer Stormholt, regionchef för Google Enterprise i Norden.

En tredjedel av alla chefer i undersökningen säger sig använda sociala medier dagligen, men i Sverige är chefernas tilltro till sociala medier något lägre än i övriga länder.

Stort hos tillväxtföretag

Bland tillväxtföretagen används medierna flitigt. 81 procent hävdar att sociala verktyg har hjälpt dem att växa och expandera.

Åtta av tio använder verktygen internt samt för kunskapsspridning och 59 procent av tillväxtföretagen använder dem för att nå bättre affärsresultat.

Fler nyheter

PTS: Återuppta lagring eller böta

Bahnhof har en månad på sig att återuppta datalagringen igen, annars får de betala vite på fem miljoner kronor.
Både Tele2 och Bahnhof har överklagat svenska beslut om datalagringsdirektivet, som de anser går emot EU:s beslut.

Anders Långsved, chef för Tele2 Business, kan glädja sig åt att ha betydligt nöjdare kunder än tidigare.
Anders Långsved, chef för Tele2 Business, kan glädja sig åt att ha betydligt nöjdare kunder än tidigare.

Tele2: ”En härlig dag för oss”

Så vändes bottenplacering till framgång

Bakom siffrorna som visar att Tele2:s företagskunder är så mycket nöjdare idag än för ett år ligger flera års tungt gnetande.
– Det var det här vi tänkte oss när vi lade fast planen för tre år sedan, säger Anders Långsved, chef för Tele2 Business.

Såväl företagskunder som privatkunder har blivit nöjdare. Källa: SKI
Såväl företagskunder som privatkunder har blivit nöjdare. Källa: SKI

Negativa trenden bruten

– företagen nöjdare med sina operatörer

Telekombranschen har länge varit ett svart får när det gäller kundnöjdhet och fortfarande släpar den efter jämfört med andra branscher. Men i år har den nedåtgående trenden brutits och flera operatörer har lyft sig ordentligt sedan i fjol. Särskilt positiv har utvecklingen varit för Tele2.

Keys-To-Go är inget Ipad-skal utan får ligga löst i väskan. Gillar man inte svart finns det också i rött och blått.
Keys-To-Go är inget Ipad-skal utan får ligga löst i väskan. Gillar man inte svart finns det också i rött och blått.

Minitangetbord gör paddan skrivvänlig

Produktnyhet

Keys-To-Go är ett tangentbord från Logitech som passar alla versioner av Ipad. Det ska ge bra skrivkänsla men är också tåligt och klarar kaffespill om olyckan är framme.

Ökade it-investeringar 2015

Mer än vart tredje nordiskt företag räknar med att öka sina it-investeringar under nästa år och färre än vart femte tror på minskade investeringar. Det visar IDC:s senaste undersökning bland beslutsfattare.