nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Så höjer sociala medier företagens tillväxt

37882_socialmedia

Google har tittat närmare på hur användningen av sociala medier sätter fart på företagens tillväxt. Cheferna spelar större roll än vad många tror.

  • Artikel annons 1

Undersökningsföretaget Millward Brown har frågat 2700 europeiska chefer i bland annat Sverige om hur de använder sociala medier. Syftet med undersökningen, som beställts av Google, har varit att ta reda på hur sociala medier används i företagen.

Något förvånande är att chefer på högre positioner är de som starkast förespråkar användningen av sociala medier, där hela sju av tio använder sociala verktyg minst en gång per vecka. Det kan jämföras med att endast hälften av de yngre cheferna är lika frekventa på den fronten.

– Ledande chefer har insett att sociala verktyg hjälper människor att samarbeta och dela kunskap på ett sätt som helt enkelt inte var möjligt tidigare, säger Jesper Ritsmer Stormholt, regionchef för Google Enterprise i Norden.

En tredjedel av alla chefer i undersökningen säger sig använda sociala medier dagligen, men i Sverige är chefernas tilltro till sociala medier något lägre än i övriga länder.

Stort hos tillväxtföretag

Bland tillväxtföretagen används medierna flitigt. 81 procent hävdar att sociala verktyg har hjälpt dem att växa och expandera.

Åtta av tio använder verktygen internt samt för kunskapsspridning och 59 procent av tillväxtföretagen använder dem för att nå bättre affärsresultat.

Fler nyheter

T3 tar mobil timeout

Under våren började operatören T3 sälja mobiltelefoni men redan nu tar de en paus efter oklarheter i upplägget med leverantören TDC.

Roger Dunkley, Sales Operations Director på Polycom i Storbritannien har fått ansvar för den nordiska verksamheten.
Roger Dunkley, Sales Operations Director på Polycom i Storbritannien har fått ansvar för den nordiska verksamheten.

Polycom omgrupperar för tillväxt i Sverige

Polycoms nya Nordenchef Roger Dunkley grupperar om och förnyar styrkorna. I slutet av året och under 2015 ska resultatet visa sig i nya kunder och växande affärer.

Nils Sundberg lämnar över föreningens ordförandeklubba, telefonluren, till Annette Lahti.
Nils Sundberg lämnar över föreningens ordförandeklubba, telefonluren, till Annette Lahti.

Ny ordförande räddar Avaya-förening

Avayas användarförening riskerade nedläggning men med en ny ordförande görs nu ett omtag.

Den nya växellösningen går bättre i takt med Tekniska museets högteknologiska inriktning.
Den nya växellösningen går bättre i takt med Tekniska museets högteknologiska inriktning.

DGC plockar museal KST-affär

Telefoniplattformen blir ingen överbliven sladdväxel från början av förra seklet när Tekniska museet nu tecknat avtal med DGC. Istället blir det mobilt för hela slanten.

Niclas Rydell, Niclas Rydell, ansvarig för hållbarhetscertifieringen för it-produkter på TCO Development.
Niclas Rydell, Niclas Rydell, ansvarig för hållbarhetscertifieringen för it-produkter på TCO Development.

Ställ mer krav vid telekomköp

Debatt

Niclas Rydell, på TCO Development, debatterar för att fler professionella inköpare ska ställa krav på varumärken och leverantörer som tillhandahåller smartphones och surfplattor.

Allt nytt, allt likadant. När Hemköp flyttar från isdn duo till sip kommer telefonin ändå ha samma funktioner.
Allt nytt, allt likadant. När Hemköp flyttar från isdn duo till sip kommer telefonin ändå ha samma funktioner.

Axfood genar till sip för telefonin

Vägval inför stängning av isdn duo

Axfood har 350 butiker med lokala växlar, samtliga anslutna via isdn duo som försvinner vid årskiftet. Istället för att skaffa nya växlar går man över till en lösning med gateways och flyttar telefonin på det sättet till en sip-tjänst.

Lars Hultman är en av grundarna av Telemanagement där han ansvar för marknadsföring och kommunikationsstrategi. 25 års erfarenhet i att skapa kostnadseffektiva förändringar som hjälpt organisationer leverera mätbar kund- och medarbetarnytta med hjälp av telekom och it.
Lars Hultman är en av grundarna av Telemanagement där han ansvar för marknadsföring och kommunikationsstrategi. 25 års erfarenhet i att skapa kostnadseffektiva förändringar som hjälpt organisationer leverera mätbar kund- och medarbetarnytta med hjälp av telekom och it.

För en amatör är allt enkelt

Krönika

Landets medarbetare har aldrig varit så innovativa. Mycket av inspirationen hämtas från den privata it- och kommunikationsanvändningen. Utvecklingen resulterar i ett stort antal mer eller mindre lovvärda initiativ på arbetsplatserna. Vi börjar få kläm på de digitala möjligheterna och allt fler blir ”proffs” på it och telekom. Snart har var de installerat sitt eget wlan, […]