nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Så höjer sociala medier företagens tillväxt

37882_socialmedia

Google har tittat närmare på hur användningen av sociala medier sätter fart på företagens tillväxt. Cheferna spelar större roll än vad många tror.

  • Artikel annons 1

Undersökningsföretaget Millward Brown har frågat 2700 europeiska chefer i bland annat Sverige om hur de använder sociala medier. Syftet med undersökningen, som beställts av Google, har varit att ta reda på hur sociala medier används i företagen.

Något förvånande är att chefer på högre positioner är de som starkast förespråkar användningen av sociala medier, där hela sju av tio använder sociala verktyg minst en gång per vecka. Det kan jämföras med att endast hälften av de yngre cheferna är lika frekventa på den fronten.

– Ledande chefer har insett att sociala verktyg hjälper människor att samarbeta och dela kunskap på ett sätt som helt enkelt inte var möjligt tidigare, säger Jesper Ritsmer Stormholt, regionchef för Google Enterprise i Norden.

En tredjedel av alla chefer i undersökningen säger sig använda sociala medier dagligen, men i Sverige är chefernas tilltro till sociala medier något lägre än i övriga länder.

Stort hos tillväxtföretag

Bland tillväxtföretagen används medierna flitigt. 81 procent hävdar att sociala verktyg har hjälpt dem att växa och expandera.

Åtta av tio använder verktygen internt samt för kunskapsspridning och 59 procent av tillväxtföretagen använder dem för att nå bättre affärsresultat.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Designen är densamma men storlek och komponenter skiljer sig åt i Gigasets första serie mobiltelefoner. På bilden ser du från vänster ME Pure, ME och ME Plus.
Designen är densamma men storlek och komponenter skiljer sig åt i Gigasets första serie mobiltelefoner. På bilden ser du från vänster ME Pure, ME och ME Plus.

Gigaset ger sig in i smartphone-kampen

Produktnyhet

Tänker man direkt på dect-telefoner när man hör namnet Gigaset är det dags att lära om. Nu har de visat sina tre första smartmobiler och de kommer till Sverige nu i höst.

Snabb tillväxt för emm-marknaden

Allt fler företag och organisationer skaffar sig lösningar för att hantera mobila enheter och applikationer och göra det möjligt med mobil åtkomst av företagsdata. Det är en utveckling som ser ut att accelerera de närmsta åren menar analytikerna.

Camilla Kargus tar över jobbet som produktionschef hos Dialect.
Camilla Kargus tar över jobbet som produktionschef hos Dialect.

Hon får ansvaret för Dialects tjänster

De egenproducerade tjänsterna, däribland växeltjänsten Unified, är en viktig del i Dialect-kedjans utbud. Ansvaret för dem handlar nu hos Camilla Kargus.

Tripp, trapp, trull. Inte mindre än tre varianter av Sony Xperia Z5 får vi att välja mellan.
Tripp, trapp, trull. Inte mindre än tre varianter av Sony Xperia Z5 får vi att välja mellan.

Xperia Z5 får skärm med 4k-upplösning

Produktnyhet

Sony Xperia Z-familjen har fått tre nya medlemmar, Xperia Z5, Xperia Z5 Compact och värstingen Xperia Z5 Premium som stoltserar med den första 4k-skärmen i en mobiltelefon.

Ericsson storsatsar på IoT-plattform

5g och IoT knackar på dörren, och Ericsson ligger alltjämt i framkant av utvecklingen. Nu släpper man nya lösningar som är skräddarsydda för strömsnål och billig iot-teknik i mobilnätet.

Amazon kan droppa mobilsatsningen

Den misslyckade storsatsningen på Fire har lett till att Amazon nu sparkar personal på sitt utvecklingscenter för hårdvara. Är det början till slutet på näthandeljättens satsning på egna mobila enheter?