nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Så höjer sociala medier företagens tillväxt

37882_socialmedia

Google har tittat närmare på hur användningen av sociala medier sätter fart på företagens tillväxt. Cheferna spelar större roll än vad många tror.

  • Artikel annons 1

Undersökningsföretaget Millward Brown har frågat 2700 europeiska chefer i bland annat Sverige om hur de använder sociala medier. Syftet med undersökningen, som beställts av Google, har varit att ta reda på hur sociala medier används i företagen.

Något förvånande är att chefer på högre positioner är de som starkast förespråkar användningen av sociala medier, där hela sju av tio använder sociala verktyg minst en gång per vecka. Det kan jämföras med att endast hälften av de yngre cheferna är lika frekventa på den fronten.

– Ledande chefer har insett att sociala verktyg hjälper människor att samarbeta och dela kunskap på ett sätt som helt enkelt inte var möjligt tidigare, säger Jesper Ritsmer Stormholt, regionchef för Google Enterprise i Norden.

En tredjedel av alla chefer i undersökningen säger sig använda sociala medier dagligen, men i Sverige är chefernas tilltro till sociala medier något lägre än i övriga länder.

Stort hos tillväxtföretag

Bland tillväxtföretagen används medierna flitigt. 81 procent hävdar att sociala verktyg har hjälpt dem att växa och expandera.

Åtta av tio använder verktygen internt samt för kunskapsspridning och 59 procent av tillväxtföretagen använder dem för att nå bättre affärsresultat.

Fler nyheter

Mitels uc-klient för laptop. Tele365 kommer i fyra olika nivåer, där skärmdelning och videokonferens är en tilläggstjänst.
Mitels uc-klient för laptop. Tele365 kommer i fyra olika nivåer, där skärmdelning och videokonferens är en tilläggstjänst.

Attendit bygger Tele365 på Mitel

Uc med skärmdelning i molnet

Tele365 är Attendits svar på marknadens sug efter unified communications i molnet. Tjänsten bygger på Mitels virtualiserade plattform och levererar avancerad uc även i mobilen.
Satsningen matchas med rekrytering av två nyckelpersoner från Nortech.

Köpenhamn stad kontaktcenter kommer hädanefter använda sig av Telias Callguide för att svara på frågor om staden och förmedla kontakter.
Köpenhamn stad kontaktcenter kommer hädanefter använda sig av Telias Callguide för att svara på frågor om staden och förmedla kontakter. FOTO: Pixabay

Telia i storaffär med Köpenhamns kommun

Köpenhamns kommuns kontaktcenter får en ny plattform i Telias Callguide till höst. Både den svenska och danska organisationen har jobbat för att få affären i hamn.

Den nya klienten liknar mer gränssnittet i Lifesizes Icon-ändpunkter.
Den nya klienten liknar mer gränssnittet i Lifesizes Icon-ändpunkter.

Lifesize paketerar om video i molnet

Produktnyhet

Lifesize stänger Clearsea i molnet. Istället lanseras videoklienten i en ny version tillsammans med en betydligt mer kraftfull tjänst, Lifesize Cloud.

Surfar på sociala medier, online-shoppar och svarar på mejl. Vi gör mycket saker som vi inte borde under telefonkonferenser visar en undersökning.
Surfar på sociala medier, online-shoppar och svarar på mejl. Vi gör mycket saker som vi inte borde under telefonkonferenser visar en undersökning. FOTO: Pixabay

Vad vi egentligen gör under telefonkonferensen

Mejlar, lagar och äter mat eller går på toa. Att sitta i telefonkonferens ses som en möjlighet till att göra en hel del annat, visar en undersökning från Intercall.

Telias mobila satsning tuffar på

Intresset för mobilitet blir allt större menar Telia. Deras satsning på området Mobility Managament som presenterades i våras tuffar på och växer.

Nokias kartchef har hastigt sagt upp sig för att ägna sig åt entreprenöriell verksamhet utanför Nokia.
Nokias kartchef har hastigt sagt upp sig för att ägna sig åt entreprenöriell verksamhet utanför Nokia.

Nokiachef hoppar av

Efter endast fyra månader på posten slutar Michael Halbherr som vd för Nokias karttjänst HERE.

Rekordresultat för DGC

Årets första halvår har inneburit rekordsiffror för DGC. Tillväxten låg på 13 procent och operatören växer inom samtliga sina affärsområden.