nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Så höjer sociala medier företagens tillväxt

37882_socialmedia

Google har tittat närmare på hur användningen av sociala medier sätter fart på företagens tillväxt. Cheferna spelar större roll än vad många tror.

  • Artikel annons 1

Undersökningsföretaget Millward Brown har frågat 2700 europeiska chefer i bland annat Sverige om hur de använder sociala medier. Syftet med undersökningen, som beställts av Google, har varit att ta reda på hur sociala medier används i företagen.

Något förvånande är att chefer på högre positioner är de som starkast förespråkar användningen av sociala medier, där hela sju av tio använder sociala verktyg minst en gång per vecka. Det kan jämföras med att endast hälften av de yngre cheferna är lika frekventa på den fronten.

– Ledande chefer har insett att sociala verktyg hjälper människor att samarbeta och dela kunskap på ett sätt som helt enkelt inte var möjligt tidigare, säger Jesper Ritsmer Stormholt, regionchef för Google Enterprise i Norden.

En tredjedel av alla chefer i undersökningen säger sig använda sociala medier dagligen, men i Sverige är chefernas tilltro till sociala medier något lägre än i övriga länder.

Stort hos tillväxtföretag

Bland tillväxtföretagen används medierna flitigt. 81 procent hävdar att sociala verktyg har hjälpt dem att växa och expandera.

Åtta av tio använder verktygen internt samt för kunskapsspridning och 59 procent av tillväxtföretagen använder dem för att nå bättre affärsresultat.

Fler nyheter

Med sms blir köandet enklare för den som hör dåligt.
Med sms blir köandet enklare för den som hör dåligt.

PTS-pengar ger sms-bokning i telefonkön

Att boka en telefontid på exempelvis vårdcentralen är inte alltid så lätt om man hör dåligt. Det har Aurora Innovation, företaget bakom kösystemet TeleQ insett. Med hjälp av pengar från PTS ska de nu utveckla sms-tjänster som underlättar för funktionshindrade.

Spännande videotelefonen Mivoice Video Phone passar nu i fler svenska konferensrum.
Spännande videotelefonen Mivoice Video Phone passar nu i fler svenska konferensrum.

Mitels möteslösningar klara för MX-One

Produktnyhet

Sammanjämkningen av Mitels och före detta Aastras produktportföljer rullar vidare. Nu kan MX-One kompletteras plattformen med Mitels hård- och mjukvara för virtuella möten.

Jabra Evolve 80 UC är de fetaste lurarna för kontorsbruk som går att uppbringa.
Jabra Evolve 80 UC är de fetaste lurarna för kontorsbruk som går att uppbringa.

Gå in i din egen värld

Test

Är det lika maffigt att använda som de ser ut? Vi har testat headsetet Jabra Evolve 80 UC och jämfört med vår egen testvinnare Evolve 40. Tydligaste skillnaden: med toppmodellen kan du skapa din egen bubbla mitt i en stökig miljö.

Snabbt uppåt för wearables

Försäljningen av wearables, till exempel smarta klockor och armband, steg med över 300 procent under 2014. Men försäljningsvolymerna är trots det bara en bråkdel av vad som väntas inom fem år.

Telia och Gothnet stäms för kartell

[Uppdaterad] När Göteborgs stad 2009 skulle upphandla datakommunikation ingick Telia och Göteborg Energis stadsnätsbolag Gothnet en otillåten anbudskartell. Det menar Konkurrensverket som stämmer bolagen på 35 miljoner kronor.

Den interna marknadsföringens tydligaste budskap: Easier to work framgick tydligt i all kommunikation.
Den interna marknadsföringens tydligaste budskap: Easier to work framgick tydligt i all kommunikation.

Volvo Group väckte användarnas ha-begär

Hur får man 65 000 användare att ta till sig nya verktyg? Inte genom att tjata eller gnata. Volvo Group gjorde internkommunikation på samma sätt som man gör marknadsföring. Resultatet blev häpnadsväckande.