nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Så jobbar Telavox för att fortsätta växa snabbt

I Malmö når Telavox allt fler användare både i små och stora bolag.
Snart har Skånes spirande telekombolag växt ur sina lokaler.

  • Artikel annons 1

Det snöar över Stockholm dagen Telekom idag gör ett reportage hos Telavox i Malmö. På Arlanda flygplats blir planet försenat när dragaren som ska skjuta ut planet från gaten inte får fäste. Sand och grus räcker inte mot isen och däcken slirar gång på gång. Till slut kan planet göra en u-sväng och vi kommer i väg.

Nere i Malmö har telekombolaget Telavox som framförallt levererar en egenutvecklad kommunikationsplattform där chatt, mejl, sms och telefonsamtal samlas under varumärket Flow betydligt bättre fäste i sin tillväxt. Åtta år i rad har bolaget varit med på Dagens industris Gasellen, som listar Sveriges snabbast växande bolag. Viktor Sandgren, nordisk chef för storkundsenheten, berättar att nu är det nog slut på den snabba procentuella ökningen.

– Nu är det från så stora siffror så troligen går det inte längre. Men det betyder inte att vi inte fortsätter växa. Vi har blivit för trångbodda på vårt våningsplan och har skaffat oss fler platser på våningen här under, säger han.

Förutom ungefär 60 utvecklare, 40 advisors, 10 säljare och en ekonomi- och en marknadsavdelning finns här pingis- och biljardbord, air hockey- och fussball-spel. Det märks att bolaget sitter i en företagshubb för nystartade bolag, Media Evolution City, där ungefär 500 personer jobbar varje dag.

– Här på samma våningsplan sitter Oatly som också växer så det knakar. Snart finns det inte plats för några fler bolag här än oss, säger Viktor Sandgren.

Telavox grundades 2003 av kompisarna Viktor Karlsson, Alexander Wachtmeister da Silva, Fredrik Hedberg och Marianne Wachtmeister. 2009 när bolaget flyttade från Lund till Malmö var de fyra anställda och idag är de mer än 220 och finns förutom i Malmö på åtta orter i Sverige och i två var i Danmark och Norge. Vid årsskiftet öppnades ett nytt kontor i den finska huvudstaden Helsingfors.

– Det viktiga när man växer så snabbt är att behålla entreprenörs-stämningen. Och det har vi lyckats väldigt bra med, säger grundaren Alexander Wachtmeister da Silva som idag är partneransvarig.

Flow är Telavox största produkt med ungefär 250 000 företagsanvändare, och den som all utveckling fokuseras på. I den molnbaserade kommunikationsplattformen har alla kanaler samlats och här kan användarna till exempel själva starta ett växel-nummer, ansluta personer till en svarsgrupp, lägga till nyanställda, koppla sim-kort och i realtid se hur mycket surf de har kvar.

– Det är viktigt för oss att fokusera vårt arbete. Vi ska inte göra allt, utan vi ska vara bäst på det vi gör, säger Viktor Sandgren. Det har jag tydlig med sedan jag kom över från andra sidan gatan: Vi måste säga nej till en del affärer som inte passar oss, som företag som bara vill ha 20 traditionella simkort med röstbrevlåda och inget mer.

Över gatan sitter Telia, som spelar en viktig roll för Telavox eftersom bolagets tjänster använder jättens nät, och här var Viktor Sandgren tidigare Senior Sales Manager. För ett och ett halvt år sedan kom han över för att se till att fler storkunder ansluter till Flow.

– Då fanns det inte så många storkunder så mycket till enhet att vara ansvarig för var det inte. Men när jag lärde känna Flow på riktigt insåg jag att produkten där genomsnittskunden var ett bolag på ungefär 15-20 personer passade ännu bättre för storbolag, där personalförändringar och nya behov sker frekvent. Stora koncerner som gärna vill kunna managera telefonin själva. Min magkänsla sa att här har vi en produkt som kommer att slå bara vi berättar om den, säger han.

Det visade sig relativt snabbt att magkänslan stämde. Idag 1,5 år senare har Telavox fått in 15 storkunder där det finns fler än ett par hundra användare.

När förstod du att magkänslan var riktig?

– Det tog ungefär ett halvår sedan lossnade det. Säljcykeln hos stora bolag är lång, Vår tjänst ersätter flera olika avtal och leverantörer så timingen är viktig, men responsen från de första nya storkunderna gav mersmak, referenser, och råg i ryggen att träffa fler.

Till Flow kopplas hela tiden nya integrationsmöjligheter och idag går det att koppla ihop det med Skype for Business, Lundalogiks Lime, Office365-kalender och adressbok, Googles kalender, Slack samt Salesforce med mera.

Önskemålen kommer från kunderna och listan med integrationer växer hela tiden. Viktor Sandgren berättar att en kund precis ville kunna tidsstyra sin Callback-funktion så att kunden kan bli uppringd det klockslag de önskar.

– Den funktionen har vi inte idag, men efter konsultation med vår utvecklingsavdelning så kunde jag meddela att en sådan funktion kan vi producera. Den kundinteraktionen tycker jag är häftig och helt unik för Telavox som skapat hela tjänsten själva och äger all kod

Vilken är er viktigaste utvecklingsfråga just nu?

– Plattformen är kopplad till Telias nät och vi har fått många förfrågningar från andra att kunna köra plattformen på andra nät. Så det håller vi nu och löser. Det ger oss stora möjligheter att hitta nya marknader.

Jens Ganslandt, produkt- och utvecklingschef på Telavox, har ett annat svar på samma fråga.

– Att se till att fler funktioner integreras i plattformen och se till att de som efterfrågar bra collaboration- och contactcenter-möjligheter i Flow är fortsatt nöjda.

– Och så är det att rekrytera duktiga utvecklare. Jag äter lunch nästan varje dag med intressanta personer som kan vara aktuella för oss.

Vilken är drömrekryteringen?

– Det är en lite mer erfaren person som förstår och brinner för både it och telekom. Väldigt få personer som vi träffar pratar SIP samtidigt som dom uppskattar moderna systemarkitekturer som vi bygger, säger han och fortsätter:

– De unga som är studenter idag är duktiga, men de förstår kanske inte alltid vad en SIP-trunk är för något. Det finns inte så jättemånga som vi söker, men vi ska definitivt gräva fram dem och försöka se till att de börjar hos oss.

60 personer på utvecklingsavdelningen ska bli 80 så fort som möjligt.

Flow är en plattform som är enkel att använda. Men det finns fler bolag i branschen som har likvärdiga plattformar. Mer unikt då är att Telavox för ett drygt halvår sedan lanserade även en gratisvariant av Flow kallad Flow Free. Här kan små företag få ett fast nummer och en enkel växeltjänst gratis.

På sju månader har ungefär 1000 användare signat upp sig. Kim Wictorin, pressansvarig, berättar att det varit lite svårt att förklara tjänsten.

– Vi är först ut med att bjuda på ett gratis lokalt företagsnummer och en köfunktion. Folk har undrat om det verkligen är gratis. Och det kommer det alltid att vara. Det är jättebra för exempelvis en pizzeria eller liknande som det alltid blir telefonkö till. Vår tanke är att vi ska kunna identifiera nya marknader med hjälp av Free, säger hon.

– Hittills förlorar vi lite pengar på projektet eftersom vi betalar för samtalet mellan det fasta numret och mobilnumret som kunden har. Men vi har sett att i exempelvis Storbritannien finns det ett stort intresse och den kunskapen är viktig för oss framåt så kanske är det läge för att lansera oss där snart, säger Viktor Sandgren.

  • Den här artikeln är först publicerad i Telekom idag nr 1 2018. Vill du ha tillgång till allt material behöver du prenumerera.
  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Netnordic köper upp Tedako

Systemintegratören Netnordic har tidigare köpt Radpoint och Efftel. Nu läggs ytterligare ett tillväxtstrategiskt förvärv till listan: Tedako.
– Netnordic växer och behöver mer kapacitet, säger koncernchefen Jarl Øverby.