nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Peter Reigo: Så ska Flowscape få sitt globala genombrott

Bland de senaste kunderna finns en hemlig norskt jätte. Nu siktar Flowscape på att få sitt stora globala genombrott. En strategisk målsättning är att bli en ny, lukrativ tjänst för teleoperatörer, globala fastighetsdriftsbolag och it-leverantörer.

  • Artikel annons 1

Flowscapes mjukvarulösning tillsammans med deras positioneringsteknik gör att man snabbt kan hitta allt från rätt rum och skrivbord, till kontorsutrustning och kollegor. Företagets teknik minskar friktionen för personalen och ger samtidigt möjlighet att få in statistikunderlag för att optimera arbetsplatsen. Sedan företaget sjösatte sin produkt 2014 har konkurrensen i segmentet ökat, men Flowscape välkomnar utvecklingen.

– Du kan aldrig driva en marknad själv. För två år sedan var vår produkt helt unik, och nu har det börjat poppa upp andra lösningar. Vi var först ut och har en mogen lösning med långt över 60 kunder, varav 15 multinationella bolag, såsom Ericsson, Telia och Kinnarps. Vi har visat att det fungerar – med hög kvalitet. I dag har marknaden förstått produkten och nu kommer kunderna till oss, säger Peter Reigo, vd för Flowscape.

Hemlig storkund i Norge

En av de nyaste kunderna finns i Norge. Flowscape har fördjupat sitt samarbete med Coor. Det stora fastighetsdriftsbolaget har ett av Nordens största företag som kund, och under året installeras Flowscapes lösning på två av deras kontor. Kunden är dock hemlig.

Från och med 2017 har London och Norden utanför Sverige varit nya fokusområden – och i år ska Flowscape få fotfäste i Centraleuropa med fokus på Tyskland. Samtidigt är planen att expandera i hele världen – och med Flowscapes globala it-partners , såsom Cisco, Fujitsu och Ricoh, kan företaget växa rejält.

– Hittills har vi jobbat med egna säljare som sliter sula på våra prioriterade marknader – men med våra globala partners får vi tillgång till deras resurser för att sälja och installera produkten. Partnerna har totalt över 100 000 säljare, och när de bearbetar sina stora kunder så kan det gå extremt fort, säger han.

 Teleoperatörerna en väg till expansion

Den existerande kundstocken, exempelvis Ericsson med 5 000 anställda i Kista som använder Flowscapes lösning, kan också bidra till att fånga de stora fiskarnas uppmärksamhet. Ericsson har dessutom utsett Flowscape till en prioriterad IoT-partner. En annan väg till expansion finns hos teleoperatörerna.

– Teleoperatörer jobbar hårt för att hitta nya affärer och de är oerhört nyfikna på nya tjänster. Många är på väg att ge sig in på områden som smarta byggnader, smarta bilar och smarta städer. Smarta byggnader förutspås att bli en av de största marknaderna – exempelvis mycket större än det smarta hemmet. Det man kan erbjuda fastighetsägarna är allt från information om hur ytorna i byggnaden används, till temperatur- och luftkvalitet. Tidigare har detta varit ganska komplicerat, men nu får sensortillverkarna tillgång till narrowband IoT, säger Peter Reigo.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.