nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Så ska Telavox utmana jättarna

Under Mobile World Congress ska Telavox stjäla ljuset från världens stora operatörer. Det Malmö-grundade bolaget vill utmana jättarna med sin paradprodukt Flow.

  • Artikel annons 1

Sedan 2003 har Telavox tagit över 20 procent av B2B-marknaden från de traditionella operatörerna, och bolaget har i dag 250 000 användare i Norden. Den 26 februari inleds Mobile World Congress i Barcelona – och där är siktar det Malmö-baserade bolaget på att utmana de stora operatörerna.

Med sig har man sin paradprodukt Flow. Det är en molnbaserad kommunikationsplattform som låter användaren göra allt från att sköta växeln och hantera samtal – till att aktivera nya användare samt SIM-kort, och fylla på surf i realtid.

Slipper stora kapitalinvesteringar

Telavox driftar, underhåller, dimensionerar, övervakar och uppgraderar Flow-systemet. Det innebär att operatörernas slipper stora kapitalinvesteringar i infrastruktur och personal, samt utdragna och komplicerade implementationsprojekt.

– Det unika med den här satsningen är att operatörerna som tar in Telavox som
samarbetspartner inte behöver investera stora pengar i infrastrukturen för att snabbt lansera ett starkt nytt erbjudande. Den här enkla implementeringen har vi aldrig sett inom
telekombranschen tidigare, säger Johan Dalström.

I höstas anställdes han som CCO på Telavox international. Han har uppdraget att leda bolagets framfart utanför Norden. Johan ansvarar bland annat för en pågående satsning i England där man hunnit testa Telavox produkter, och haft en dialog med andra europeiska operatörer. Enligt Johan visar feedbacken att Flow är smidigare och enklare att använda.

Ericssons förre vd ny styrelseledamot

Snart får bolaget ännu ett tillskott. Ericssons förre vd Jan Frykhammar har valts in som ledamot i Telavox styrelse. Han börjar sitt uppdrag 1 april 2018.

– Telavox är ett spännande snabbväxande företag med bra människor, kultur och starkt erbjudande i en snabbväxande marknad. Man driver verkligen konverteringen av it och telekom och skapar framtidens företagskommunikationstjänster med agil och modern teknik. Jag ser fram emot att stötta Telavox i alla faser av den internationella expansionen. Sen gillar jag skåningar, säger Jan Frykhammar.

  • Annons 3

Fler nyheter

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

  • Annons 4

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.