– Vi hade ett företag här i höstas som ville ge Iphone X till alla sina anställda, säger Per Malm, teknisk produktansvarig på Tre Företag. Men när vi räknade på det insåg beställaren hur dyrt det skulle bli. Iphone 7 är betydligt billigare och också en bra telefon.
För många företag är telefonpolicy och telefoninköp viktiga frågor. De anställda vill gärna få välja fritt och ha en så spejsig telefon som möjligt, medan it-avdelningen ofta föredrar så enkel hantering som möjligt. Hur får man ihop de olika behoven så att alla blir nöjda? Telekom idag ställde 7 frågor till operatörernas rådgivare – med målet att ge er läsare så bra riktlinjer som möjligt när det är dags att välja telefon till ert företag.
– Det är viktigt att börja med en behovsanalys. Vad jobbar man med och vad ska man använda telefonen till och så vidare, säger Per Malm och Johan Melkersson, inköpschef på Tele2, instämmer.
Per Malm tycker att man ska låta de anställda välja mellan 2-3 telefoner och att valen bör inkludera minst en modell av android från valfri tillverkare och en från Apple. Någon annat operativsystem (läs Windows phone) bör inte väljas, tycker han. Johan Melkersson håller med om inställningen till Windows Phone, men är än mer konkret i sitt råd:
– Jag rekommenderar Iphone 7 32GB, Samsung S8 och Sony XZ Premium. De tycker vi är bra som arbetsverktyg med en bra hållbarhet. Större delen av våra företagskunder väljer även dessa enheter, säger han.
– De telefonerna fungerar också bra med de mdm-verktyg som vi tillhandahåller, lägger han till och menar de verktyg som finns för hantering av mobila enheter.
Johan Melkersson tycker att det är rimligt med fler valmöjligheter än Per Malm – 3-5 rekommenderar han.
– Allting hänger på vilket företag det är och vilka typer av tjänster som finns på företaget. Till exempel en kundtjänstmedarbetare har inget behov av den senaste Iphone-modellen och detsamma gäller de som bara är temporärt anställda. De klarar sig med emed en enklare modell.
– Sedan finns det de som har specialbehov och jobbar mycket på fältet och bör ha en mer stöttålig telefon. Då kan det bli fler möjligheter som behöver finnas.
För många företag är telefoninköpen en rejäl kostnad. Att köpa Iphone X till sina 40 anställda kostar omkring 368 000 – och arbetseffektiviteten motsvarar antagligen inte ökningen från Iphone 7:s 212 000.
– Mellanprisklassen är en bra klass där man får mycket för pengarna, säger Per Malm.
Han får medhåll av Johan Melkersson.
– 6000-8000 kronor är en bra nivå. Här hittar man bra kvalitet, och det är väl att Apple har prishöjt sina Ios-telefoner som gjort det lite dyrare.
När man väl valt telefonmodeller och de anställda fått den i sin hand, är det ganska snart dags att börja tänka på att uppdatera listan över tänkbara valmöjligheter. En rimlig tidsperiod att byta telefon är nämligen var 24:e månad.
– Tiden är troligtvis lite längre hos många av våra användare, men oftast är telefonen lite sliten då. Sedan kan åverkan och tappskador förkorta tiden lite såklart, säger Johan Melkersson.
– En del anställda äter telefoner och kommer att vilja byta oftare. Jag själv vill ha en ny varje år, men man får bedöma vad som är rimligt i varje fall. Det normala är vartannat år, säger Per Malm.
Den här texten publicerades i nr 1 2018. Snart börjar vi publicera texter även digitalt som bara är tillgängliga för våra prenumeranter. Skaffa din prenumeration här.