nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Säkrare kommunikation vid kriser

PTS har mejslat fram en ny strategi för Sektorn för elektronisk kommunikation som ska gälla från och med i år.

  • Artikel annons 1

Digitaliseringen är här för att stanna och internet- och telefonitjänster täcker snart hela landet. Förutom denna snabba tekniska utveckling har det säkerhetspolitiska läget förändrats och regeringen har beslutat att återuppta arbetet med försvarsplanering. Både civil och militär.

Det är grunden till varför PTS, Post- och telestyrelsen, har tagit fram en utbildnings- och övningsstrategi för perioden 2017-2021. Målet är att förbereda Sektorn för elektronisk kommunikation inför den planerade Totalförsvarsövning 2020. Och under år 2021 ska krisberedskapsförmågan inom sektorn utvärderas.

Med detta arbeta ska sektorn förbereda sig för att hantera alla typer av händelser. Från kriser av olika slag till höjd nationell beredskap.

Länk till rapporten.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.