nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Samsung Pay tar mer mark i Sverige

Först kontanterna och sedan betalkorten.
Allt fler väljer att skippa fysiska betalmedel, och nu kan de med Samsung-telefon använda mobilen istället för bankkortet.

  • Artikel annons 1

I fjol lanserade Samsung sin betalfunktion Pay i Sverige. Och under sin snart ettåriga närvaro har man lyckats locka många partners bland bank och kortutgivarna. Nu utökas samarbetet ytterligare och de som har Danske Bank, Skandia eller betalkort från Ecster och First Card kan nu använda mobilen eller smartklockan för att betala.

­– Vi är glada över att återigen kunna presentera nya samarbetspartners och välkomnar såväl nya partners som kunder till vår mobila betaltjänst. Tack vare att Samsung Pay både fungerar med befintlig teknik i alla betalterminaler, och att vi nu har omkring 80 procent av alla utgivna betalkort knutna till oss, är Samsung Pay den mest accepterade mobila betaltjänsten i Sverige, säger Oscar Nöjd, affärsutvecklingsansvarig för Samsung Pay i Norden.

Fungerar överallt

För de med hela plånboken full av kort är det här välkommet. Istället för att behöva bläddra igenom lädret får man en enkel digital lösning. Tekniken fungerar även med i stort sett samtliga betalterminaler i Sverige.

–  Det är roligt att det inte längre bara är telekombolag och startups som driver utvecklingen av mobila betaltjänster. Nu när även bankerna, kortutgivarna och handlarna är med på tåget kan vi se vilken betydelse tekniken faktiskt får för konsumenter och handeln. Det ska bli spännande att följa utvecklingen under 2018 både vad gäller Samsung Pay och andra spelare på den mobila betalmarknaden, säger Bengt Nilervall, Näringspolitisk expert gällande betalfrågor på svensk Handel.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

  • Annons 4

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.