nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Sandra Alenius om nya jobbet på Telia – och framtidens kundtjänst

Klarnas vice president på servicecenter byter jobb. I januari kliver Sandra Alenius på uppdraget som Head of Customer Service Delivery på Telia. Telekom idag har bett experten sia om hur framtidens kundtjänst kommer se ut.

  • Artikel annons 1

Sveriges största teleoperatör Telia har rustat upp ordentligt den senaste tiden. Köpet av Bonnier Broadcasting blev klart under sommaren och nu rekryteras Klarnas vice president på servicecenter, Sandra Alenius. Hon blir ny Head of Customer Service Delivery på Telia, med start den 1 januari 2019. Sandra har tidigare arbetat med in-houseoperation service på Tele2 och med outsourcing på Teleperformance.

Vad lockade dig med din nya tjänst på Telia?

– Det är alltid lockande att gå till den stora aktören inom branschen, som hela tiden arbetar innovativt för att behålla den positionen. Telia satsar väldigt mycket på ledarskap och deras värderingar som ”dare, care, simplify ” lockade mig till att tacka ja till det här jobbet. De tror på att göra allting enklare och smidigare för kunden. Det är roligt med bolag som är villiga förändra sig själva för att konkurrera på marknaden, säger Sandra Alenius.

Hur kommer framtidens kundtjänst se ut?

– Om man pratar framtidens kundservice så handlar det om tre saker. Nummer ett är; effortless experience; att det ska vara en enkelt för kunderna att få support under hela kundresan. Nummer två; är att förbättra tillgängligheten och anpassa oss efter kunderna, vi ska finnas där våra kunder finns. Nummer tre är; customised experience, vilket handlar om att ge en anpassad kundupplevelse. Dessa tre faktorer är väldigt viktiga. I framtiden är det en styrka att göra det enkelt, inte komplicera saker och hela tiden tänka framåt. Detta kan hela verksamheten använda sig av. Framför allt är engagerade medarbetare jätteviktigt för att få nöjda kunder, och det kommer i sin tur glädja styrelsen. En så kallad gyllene triangel.

Hur ser du på tillväxtmöjligheten under de närmaste åren för Telia?

– Det är roligt och utmanande att ge sig in på nya områden. Telia köpte ju Bonnier Broadcasting i somras, vilket var väldigt stort. Det gäller att tänka nytt. Telia ska vara den starka spelaren i framtiden också.

Vad kommer du göra under din sista tid på Klarna?

– Fortsätta att jobba med att bibehålla nöjda kunder och fokusera på enkelheten. Vi har gjort kundernas upplevelse väldigt smidig och enkel på Klarna, vilket kunderna uppskattar mycket, säger Sandra Alenius.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.