Satsar miljoner på ny app för vården

Appar Stockholms läns landsting storsatsar på en ny app för Vårdguidens tjänster.

I appen ska patienter bland annat kunna boka tider, få påminnelser inför läkarbesök, se provsvar och journalanteckningar. Det ska också gå att sköta kontakten med Vårdguiden på ett säkert sätt, exempelvis ska man kunna skicka bilder till telefonrådgivningen på ett säkert sätt.

– Vårdens e-tjänster ska ge invånarna ökad frihet, och kunna erbjuda en modern och krångelfri kontakt med vården. Över en miljon stockholmare har redan loggat in på 1177.se, och våra patienter förväntar sig en bra digital service. Istället för att logga in i en webbläsare ska vi samla alla personliga e-tjänster i en 1177-app. Det handlar exempelvis om tidsbokning men också kommunikation med sin vårdcentral eller klinik, samt en ny digital vårdnavigator för att få stöd i att hitta rätt bland olika vårdgivare, kunna se kötider och känna sig trygg med vart man ska åka för att söka vård beroende på tid, plats och vårdbehov, säger Daniel Forslund, innovationslandstingsråd i Stockholms län.

Totalt lägger man 4 miljoner på utveckling av appen och 2 miljoner på möjligheten att skicka bilder till Vårdguidens rådgivning.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.