nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

SJ-affär genombrott för The Institution

SJ tar kontroll över mobilparken. Uppdraget går till svenska The Institution, som automatiserar hela livscykeln.
Avtalet gäller över tre år och upp till 6 000 mobiltelefoner.

  • Artikel annons 1

SJ-affären är utan tvekan en prestigeorder för The Institution, vars programsvit Revival Mobile Management du kunde läsa om i Telekom idag nummer 1/2009 (se även länkad artikel).

– Vi bygger en hel mobil logistikfunktion åt SJ, från beställning till leverans och ger verktyg till supportavdelningen, berättar Andreas Jacobsson, försäljningschef på The Institution.

Tidigare köpte de SJ-anställda sina mobiltelefoner i närmaste Telia-butik. Om något krånglade fick de lämna in den på samma ställe.

SJ kör självbetjäning

Nu kopplas SJs eget beställningssystem ihop med distributören Brightpoint. Användaren lägger en order, som efter attestering levereras dagen därpå. Genom självbetjäningssystemet matas också telefonerna med de inställningar och applikationer de ska ha.

– Revival Selfservice erbjuder en flexibel lösning som ger oss möjlighet att säkra upp våra telefoner, minska supportsamtal och ge våra användare en bra upplevelse, säger Anders Hedenros, cio på SJ i en kommentar.

Han påpekar att The Institutions system är mycket mer än bara device management.

Den nya lösningen börjar användas omgående. I en första omgång ska 1 400 mobiler distribueras ut i SJs organisation. Antagligen kommer det att handla om runt 2 000 skeppade enheter per år, vilket ger 6 000 över hela avtalsperioden.

SJ säger sig spara stora summor på att ta kontroll över mobilhanteringen. Hur mycket är inte offentligt.

Ut i världen

The Institution, som var på plats i den svenska montern på Mobile World Congress i Barcelona, står nu inför en internationell expansion och söker efter nya partners.

– Vi har börjat med att ta in företagskunder. Nu är vi redo att ta oss an operatörer, säger Andreas Jacobsson medan han demonstrerar systemets många funktioner i montern.

Då hade han just haft besök av en tysk telekom- och supportchef med ansvar för 100 000 klienter:

– Mein Gott, det här är ju bättre än Google! hade mannen utbrustit.

  • Annons 3

Fler nyheter

”Arbetssätt och kultur är levande och behöver ständigt underhåll”

Nyheter

Öppenhet, interaktion, flexibilitet, kreativitet och synergi. När Tre utvecklade sitt nya huvudkontor var visionen tydlig.
Men hur har det fallit ut i verkligheten?
– Första veckan i 3Huset var jag glatt överraskad över nyfikenheten och hur mycket våra medarbetare nyttjade möjligheterna, säger Helena Körberg, projektledare för Tres nya huvudkontor.

  • Annons 4