nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

SJ lanserar digital vägvisare

En hjälpande digital hand – det är vad SJ:s resenärer nu kan få uppleva.
Detta då man lanserat AR-lösningar.
– Vår ambition är att bli ett av Sveriges mest digitala företag, säger Anna Fahlkrans på SJ.

  • Artikel annons 1

I dag den 17 april börjar SJ testa sin nya funktion ”VägvisARen” i SJ Labs-appen. Funktionen använder förstärkt verklighet (augmented reality) för att guida bortkomna eller riktningsosäkra resenärer.

– Vi ser ett ökat behov från våra resenärer när det kommer till att få hjälp att hitta rätt vid stationerna, inte minst i våra svenska storstäder. Med hjälp av ny teknik och vår digitala vägvisare blir detta nu verklighet, säger Anna Fahlkrans, affärsutvecklare vid SJ.

Guidar på Stockholms-stationer

Inledningsvis kommer den nya testfunktionen endast att vara tillgänglig vid centralstationen i Stockholm, men ambitionen är att under juni rulla ut den på följande rutter:

* Stockholm C – Stockholm södra /Flemingsberg

* Stockholm södra – Stockholm C

* Flemingsberg – Stockholm C

Lanseringen längs med sträckan sker i samband med Trafikverkets omfattande upprustningsarbete av den så kallade getingmidjan mellan Stockholm central och Stockholm södra.

– Genom att dra nytta av den nya AR-tekniken fortsätter vi att utveckla den digitala reseupplevelsen för våra resenärer. Något som dessutom och så vitt vi vet inte skett tidigare i Sverige, säger Clas Lindholtz, chef för Affärsutveckling och Digital Transformation på SJ.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

  • Annons 4

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.