nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Skanska: Telefoni är en central del i vår digitaliseringsstrategi

I dag är telefoni så mycket mer än bara en ”lur”. Men hur löser ett företag sin kommunikation om man har tusentals medarbetare, spridda på olika platser – och med vitt skilda behov?
Nu startar Telekom idag en genomgång av hur storföretagen löser sin telefoni. Först ut: Skanska.

  • Artikel annons 1

På Skanska har alla medarbetare, oavsett roll i företaget, tillgång till intern kommunikation och även vissa affärssystem via mobila plattformar.
– Telefoni är mer än röst och text, i dag använder vi även våra mobiler till våra kritiska affärssystem, och vår mobila plattform är en väldigt central del i hela vår digitalisering, säger Per Boström som är CIO på Skanska med ansvar för it och telefoni.

För ungefär ett år sedan påbörjades Skanska utrullningen av en telefonistrategi som innebär att alla medarbetare ska ha tillgång till affärssystem och företagsinformation via mobila plattformar.

– Vi ville skapa en kommunikationskanal och göra information tillgänglig för samtliga medarbetare oberoende av roll i företaget och använda våra interna system även längre ut i den operativa verksamhet, säger Per Boström

En stor del av Skanskas 10 000 användare befinner sig inte inom kontorets fyra väggar, vilket ställer andra krav på lösningarna. Bland annat med avseende på säkerheten som måste vara lika hög i telefonen som i övriga it-tjänster.
Men även telefonerna i sig får utstå en del i de tuffa miljöerna.

– Det är inte helt enkelt det där, slitaget blir ju högre när du är på ett bygge än när du är på ett kontor så är det ju, men telefonerna har blivit tåligare, säger Per Boström.

Ser fördelarna med molnet

Allt fler telefonilösningar bygger på molntjänster. Hos Skanska finns fortfarande en blandning där de tyngre verksamhetsnära tjänsterna fortfarande sköts i egen regi, medan mer standardiserade tjänster flyttat upp i molnet. Per Boström menar att det finns fördelar med molntjänsterna när kapacitetsbehovet förändras snabbt. Vilket det har gjort hos Skanska

– Molntjänsterna reducerar komplexitet för oss och det går ofta snabbare att skala upp eller ned kapaciteten utifrån behovet, säger Per Boström.

Så vad har varit svårast med att införa den nya telefonistrategin?
– Förändringsarbetet. Vi har inte alltid varit tydliga med att skapa förståelsen för bakomliggande orsaker till att vi ska använda vissa system, utrustning eller lösningar. Vi har insett vikten av rätt support och att ha supporten på rätt ställe, nära användarna. Nu försöker vi se vilka som har problem och även arbeta med uppsökande verksamhet.

Vilket tips skulle du vilja ge andra stora företag angående telefoni?
– Tänka långsiktigt och ta fram en strategi som som inte bara ser till telefoni som ett isolerat område utan som del i den totala it-infrastrukturen. Om telefonen ska användas som en klient för att göra strategisk företagsintern information tillgänglig så måste den hanteras som övriga it-komponenter.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

EQT:s nya spelare siktar på topp-platsen

IP Only Enterprise är en ny toppspelare på företagsmarknaden. Målet för sammanslagningen mellan IP Only och DGC: att passera Telia i nya marknadsandelar. Telekom idag träffade bolaget för att höra hur det ska gå till.

  • Annons 4