nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: Tele2

Snabb TDC-integration överraskar Tele2:s vd

Tele2:s vd trodde att integrationen med TDC Sverige skulle ta tre år – men redan efter ett år har man hunnit halvvägs. Nu ska Samuel Skott använda lärdomarna i sammanslagningen med Com Hem.
– Det är viktigt att jobba med företagskulturen, säger han.

  • Artikel annons 1

Med förvärvet av TDC Sverige ville Tele2 stärka sin ställning inom det svenska företagssegmentet – och sammanslagningens breddade produktportfölj har redan börjar bära frukt.

– Nu har vi fått ihop ett helhetserbjudande som är ännu starkare. Och vi har sett framgångsrika resultat under den andra halvan av 2017 där vi har vunnit flera affärer kopplade till vårt gemensamma erbjudande, säger Samuel Skott vd för Tele2 Sverige.

Har gått överraskande snabbt

Förvärvet för 2,9 miljarder kronor utannonserades 2016, men integrationen av de två företagen har bara ett år på nacken. Samuel Skott är överraskad över hur snabbt arbetet har gått.

– Vi har faktiskt kommit längre än vad vi hade förväntat oss. Vi räknade med att det skulle kunna ta upp emot tre år – men vi har kommit drygt halvvägs på bara ett år, och det känns fantastiskt bra. Vi har passerat några av de stora milstolparna. Vi har fått ihop den gemensamma organisationen och sitter tillsammans rent fysiskt. Vi har fått fram ett gemensamt erbjudande till kunderna – och flyttat mobiltrafiken till vårt mobilnät. Sedan är vi ödmjuka inför att det finns en del kvar att göra, säger han.

Lärdomar inför Com Hem-sammanslagningen

Integrationen har gett viktiga kunskaper inför den stundande sammanslagningen mellan Tele2 och Com Hem, som utannonserades i januari. Skott konstaterar att det är en stor utmaning i sig att föra samman två så stora bolag, och har bland annat noterat betydelsen av att ha en tydlig kommunikation.

– En viktig lärdom är att man måste ha en tydlig gemensam målbild för själva integrationen från dag ett – men även att alla vet vart vi ska som gemensamt bolag. Man ska ha ett tydligt integrationsprogram med en tydlig planering, och sedan ett tydligt sponsorskap genom hela organisationen, säger vd:n.

En annan insikt är vikten av att skapa ett gott samarbetsklimat.

– Allt kommer inte vara tydligt från dag ett, och en del saker behöver hanteras vartefter de dyker upp. Det är viktigt att jobba med företagskulturen, att bygga upp ett bra samarbetsklimat. Det har varit tydligt med integrationen av TDC Sverige. Det finns en enorm trygghet i att vi nyligen har gjort en integration, för vi har lärt oss mycket, säger Samuel Skott.

Taggar:, , ,

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.