nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

SolunoBC siktar på att växa – ännu mer

Tidigare i år genomfördes en fusion mellan Solus BC och Uno Telefoni och nu kan det nya bolaget sammanfatta sammanslagningen som mycket positiv. Nästa år siktar de mot drömgränsen.

Joachim Brandt cco på SolunoBC.
  • Artikel annons 1

Med huvudägarna SEB Private Equity i ryggen har SolunoBC under 2017 nått strax över 100 000 individuella företagsanvändare av de molnbaserade kommunikationslösningarna.

– Tack vare engagerade partners och intresserade kunder kan vi konstatera att ett plus ett är lika med tre, konstaterar Mattias Ohde, ceo på SolunoBC.

Med denna kryptiska beräkning har han det nya bolagets tillväxt i åtanke. Tidigare sålde SolusBC och Uno Telefoni cirka 10 000 licenser var per år. Under 2017 kommer SolunoBC nå över 30 000 sålda licenser.

Vad händer nu? Nästa mål?

– Målet för 2018 är framförallt att hålla i tillväxttakten och bibehålla bolagets positiva utveckling. Men visst, drömgränsen är att nå 150 000 individuella företagsanvändare, det hade inte varit så dumt, säger Joachim Brandt cco på SolunoBC.

Enligt företagets förespråkare är en av nycklarna till framgången att de kan erbjuda helt operatörsoberoende växeltelefonilösningar. Med milstolpen på 100 000 individuella användare, har SolunoBC även fått ett kvitto på att både sammanslagningen och produktutvecklingen är i helt rätt linje för marknaden.

Enligt Mattias Ohde har SolunoBC nästan dubbelt så hög tillväxt som övriga företag i branschen och man siktar på en omsättning på 200 miljoner kronor under 2018.

Vad är det som ligger bakom den snabba tillväxten?

– Det är kanske främst två faktorer som påverkar. Dels att vi numera har betydligt fler partners att leverera till. Och dels att företagens medvetenhet om möjligheterna med molnet har ökat, förklarar Joachim Brandt.

Sammanslagningen har gjort att det nya bolaget kan nå och attrahera större företag än vad de kunde tidigare. Att nå fram till företag med över 300 anställda är numera inget problem.

Ni har nu lättare att nå stora företag. Kommer det vara er primära målgrupp framöver?

– Det är givetvis intressant för oss och vi kommer att utveckla vår organisation för att kunna bearbeta stora företag. Men vi vill även i fortsättningen hålla en bra balans med alla företag oavsett storlek, säger Joachim Brandt.

Målet att nå fler företagskunder handlar huvudsakligen om den svenska marknaden. Men SolunoBC har ett uttalat mål att expandera även utanför landets gränser.

I vilket land kommer SolunoBC öppna nästa kontor utanför Sveriges gränser?

– Det berättar vi i nästa pressmeddelande, säger Joachim Brandt och skrattar.

Och fortsätter:

– Det är givetvis aktuellt för oss att expandera utanför Sverige och grannländerna Finland och Norge är intressanta marknader. Även länder i övriga Europa också, men vi är inte där ännu.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Vodafone lanserar ai i nätet

En åtgärd som ska skära ner tiden för rutinunderhållet i nätet.
I år kommer Vodafone att introducera ai i sitt spanska nät.
Och här på hemmaplan funderar Telenor att göra samma sak.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här