nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: PlayGiga

Spanjorernas on demand-lösning för molnbaserade spel till Sverige

PlayGigas on demand-lösning för molnbaserade spel kan ge telekombranschen nya intäkter. Nu har de siktet inställt på ett avtal för Sverige.
– Vår målgrupp är familjen, säger vd:n Javier Polo till Telekom idag.

  • Artikel annons 1

Det spanska uppstartsföretaget PlayGiga hävdar att deras on demand-lösning för molnbaserade spel kommer förändra marknaden på samma sätt som Netflix och Spotify gjorde för film- och musikstreaming. En unik aspekt är att tjänsten primärt vänder sig till familjer.

– Vi riktar oss inte till den hårda kärnan av traditionella spelare. Vår målgrupp är familjen, och för dem har den här typen av erbjudande inte funnits tidigare, säger Javier Polo, vd för PlayGiga till Telekom idag. 

Nya intäkter för telekombranschen

Användarna får tillgång till en stor katalog av ”säkra” spel för barnen, men också titlar för föräldrarna. Tjänsten ska fungera felfritt även med en trött gammal jobbdator, men den är ännu inte anpassad för tablets. Javier Polo anser att företagets plattform innebär stora möjligheter för de operatörer som väljer att erbjuda speltjänsten.

– Vi ser att telekombranschen tittar på sätt att få nya intäkter – och vi har även möjlighet att erbjuda cross-marketing. Exempelvis kan man i samband med biltävlingar presentera racingspel som är kopplade till evenemanget. Den här typen av tjänster kan bli en förlängning av de erbjudanden som vi redan har, säger han.

Första lanseringen i Italien

PlayGiga har redan genomfört sin första lansering tillsammans med telekomföretaget TIM Italy. Tio procent av italienarna med tillgång till tjänsten har valt att abonnera på ”Timgames”, för en månadskostnad på knappa fem euro. PlayGiga är inte ensamma med molnlösningar för spel, men Javier Polo hävdar att han inte kan se några konkurrenter som oroar honom.

– Jag ser ingen som gör precis samma sak som vi – ingen annan levererar en white label-tjänst på det här sättet. Dessutom har vi ett tekniskt försteg med en låg latens i molnet. Vår fördröjning på 30 millisekunder är omöjlig att uppleva. Som exempel tar en ögonblinkning 150 millisekunder. Till detta kommer ett lågt pris – och en snabb anpassning av spel som ursprungligen inte gjorda för att strömmas, detta utan att behöva röra koden, säger vd:n.

Siktar på svenskt avtal

Nu har PlayGiga siktet inställt på Sverige. Förhoppningen att ha ett avtal på plats under 2018 – eller senast i början av 2019.

– Sverige är en marknad som har mycket bredbandsuppkoppling av hög kvalitet. Dessutom är det en väldigt innovativ marknad, med ett stort utbud av tjänster och en tung tradition inom gaming. Jag tror att vår tjänst kommer tas emot väl i Sverige, säger Javier Polo till Telekom idag.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Ny trend ger bättre koll på kunden

Det går att effektivisera sin företagstelefoni med en kontaktcenterlösning. Telekom idag kikar lite närmare på trenden som nått nyblivna telefonimästaren Sandvikens kommun och norska Elkjøp, där svenska Elgiganten ingår.

Telias köp ska pressa Telenor

Ett förvärv som ska stärka Telias närvaro i Norge.
Telekomjätten gjorde i somras upp med TDC om att köpa deras norska verksamhet.
Ett köp som ger stora möjligheter på marknaden.