nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: PlayGiga

Spanjorernas on demand-lösning för molnbaserade spel till Sverige

PlayGigas on demand-lösning för molnbaserade spel kan ge telekombranschen nya intäkter. Nu har de siktet inställt på ett avtal för Sverige.
– Vår målgrupp är familjen, säger vd:n Javier Polo till Telekom idag.

  • Artikel annons 1

Det spanska uppstartsföretaget PlayGiga hävdar att deras on demand-lösning för molnbaserade spel kommer förändra marknaden på samma sätt som Netflix och Spotify gjorde för film- och musikstreaming. En unik aspekt är att tjänsten primärt vänder sig till familjer.

– Vi riktar oss inte till den hårda kärnan av traditionella spelare. Vår målgrupp är familjen, och för dem har den här typen av erbjudande inte funnits tidigare, säger Javier Polo, vd för PlayGiga till Telekom idag. 

Nya intäkter för telekombranschen

Användarna får tillgång till en stor katalog av ”säkra” spel för barnen, men också titlar för föräldrarna. Tjänsten ska fungera felfritt även med en trött gammal jobbdator, men den är ännu inte anpassad för tablets. Javier Polo anser att företagets plattform innebär stora möjligheter för de operatörer som väljer att erbjuda speltjänsten.

– Vi ser att telekombranschen tittar på sätt att få nya intäkter – och vi har även möjlighet att erbjuda cross-marketing. Exempelvis kan man i samband med biltävlingar presentera racingspel som är kopplade till evenemanget. Den här typen av tjänster kan bli en förlängning av de erbjudanden som vi redan har, säger han.

Första lanseringen i Italien

PlayGiga har redan genomfört sin första lansering tillsammans med telekomföretaget TIM Italy. Tio procent av italienarna med tillgång till tjänsten har valt att abonnera på ”Timgames”, för en månadskostnad på knappa fem euro. PlayGiga är inte ensamma med molnlösningar för spel, men Javier Polo hävdar att han inte kan se några konkurrenter som oroar honom.

– Jag ser ingen som gör precis samma sak som vi – ingen annan levererar en white label-tjänst på det här sättet. Dessutom har vi ett tekniskt försteg med en låg latens i molnet. Vår fördröjning på 30 millisekunder är omöjlig att uppleva. Som exempel tar en ögonblinkning 150 millisekunder. Till detta kommer ett lågt pris – och en snabb anpassning av spel som ursprungligen inte gjorda för att strömmas, detta utan att behöva röra koden, säger vd:n.

Siktar på svenskt avtal

Nu har PlayGiga siktet inställt på Sverige. Förhoppningen att ha ett avtal på plats under 2018 – eller senast i början av 2019.

– Sverige är en marknad som har mycket bredbandsuppkoppling av hög kvalitet. Dessutom är det en väldigt innovativ marknad, med ett stort utbud av tjänster och en tung tradition inom gaming. Jag tror att vår tjänst kommer tas emot väl i Sverige, säger Javier Polo till Telekom idag.

  • Annons 3

Fler nyheter

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

  • Annons 4

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.