nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

”Stark indikator på att samtal och sms inte är relevanta”

En bransch i förändring och stora utmaningar. Operatören Vimla utsågs nyligen till Sveriges bästa, men för att hänga med i framtiden krävs det att man håller takt med tiden.

  • Artikel annons 1

När analysinstitutet Nordic Bench genomförde en undersökning för att se vad användare tyckte om sin operatör fanns det en tydlig vinnare. Telenor-ägda Vimla var i en helt egen klass och över 60 procent av kunderna var benägna att rekommendera operatören.
Men även om man är bäst i dag – är det ingen garanti för framtiden. Det menar företagets vd Johan Littorin.

Telekom idag ringde upp och frågade hur företaget ser på framtiden, och hur man ska göra för att bli än bättre.

Vad är nästa steg för att bli ännu bättre för er?

– Oj, det är mycket. Rollen som mobiloperatör fortsätter att förändras radikalt. Enligt en undersökning som vi har gjort med våra användare så tror mer än 60 procent 90-talister och 00-talister att telefonnumret upphör att existera inom 10 år. Även om det inte blir exakt så, är det en stark indikator på att telefonsamtalet och sms:et inte är relevanta. Vi vet att många kan se sig själv utan vanliga samtal och sms helt och hållet, säger Johan Littorin.  

– Vi jobbar just nu med en större teknisk förändring. Vi vill göra Vimlas grundprodukter mer användbara – framförallt telefonsamtalet. Tillsammans med våra användare försöker vi hitta smarta sätt att göra det på. Det tydligaste exemplet som vi jobbar för fullt med just nu, handlar om att låta användaren sätta ett filter för inkommande samtal för att slippa att mobilen vibrerar i 10 sekunder varje gång det ringer. Framförallt när man ändå inte vill svara. Även att identifiera inkommande samtal är en stor utmaning. Det gäller speciellt för Ios-enheter där appar som Truecaller inte tillåts lösa problemet på samma sätt som på Android. Det problemet vet vi är stort, och vi tror att vi har en bra lösning som just nu är under utveckling. 

Kan ni bli för framgångsrika, vad säger Telenor?

– Nej, vi kan inte bli för framgångsrika. Vi får mycket klappar på axlarna från Telenor. Och det finns givetvis ingen begränsning för hur nöjd en Vimlaanvändare får vara. Våra användare blir framförallt nöjda av enkelheten i att använda våra tjänster, våra låga priser och att de får spara sin oanvända surf. 

Hallon börjar sikta in sig på företagsmarknaden också. Är det något för er?

– Det är inget vi har i planerna just nu. 

Vilken är den tjänst du använder mest i telefonen?

– Det är antingen Snapchat eller Facebook Messenger när jag är ledig. Annars är det mailappen tyvärr.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.