Det är en utmaning att få till en bra uppkoppling 20 000 meter över marken. Det är inget snack om den saken. Samtidigt kan flygresor vara långa, det kan ibland vara många timmar som spenderas uppe i luften och om du reser mycket så kan det lätt bli många timmar. Wifi på flyget är inget nytt, och faktiskt inte heller mobilnät på flyget (även om det inte blivit någon braksuccé). Däremot har de i många fall inte varit särskilt kapacitetsstarka. Det håller däremot på att ändras. SAS har haft wifi på sina flyg sedan några år tillbaka, men nu utökar man den satsningen och det kraftigt dessutom. Planen är att bygga ut så att även flygplanen i kortdistansflottan ska få wifi ombord, tidigare var det endas på långflygningarna som möjligheten fanns.
– Det är en del i att göra livet lite enklare för våra frekventa resenärer, tidigare när du klivit ombord på ett plan har du varit mer avskuren. Våra kunder förväntar sig att det är mer och mer uppkopplat på planet, säger Stephanie Smitt Lindberg, ansvarig för produkt och kundnöjdhet på SAS.
Satsar halv miljard
Och beloppet man satsar? En halv miljard. Så det är uppenbart att det inte är en liten sak för SAS att installera nya wifi-nät på alla flygplanen. Till sommaren 2017 rullar man ut de första flygplanen som blivit nykittade.
– Sedan fortsätter vi till dess att alla är klara, säger Stephanie Smitt Lindberg.
Själva uppkopplingen i planen ska dessutom fungera betydligt bättre än tidigare. Wifi-näten ombord blir betydligt mer robusta och ska klara hastigheter på 12 Mbit/s nedåt per användare mot ungefär samma hastighet för hela planet att dela på tidigare.
– Att arbeta på planet blir enklare än tidigare än och det går tillräckligt snabbt för att strömma video från olika tjänster. Med den här satsningen ska vi få Europas snabbaste flygplans-wifi, säger Stephanie Smitt Lindberg.