Telness säger sig vara den nya generationens mobiloperatör, byggt av entreprenörer med visionen att förnya telekom. Det svenska bolaget erbjuder mobiltelefoni med funktioner speciellt anpassade för företagare och entreprenörer. Målsättningen är att vara ett modernt och kundfokuserat alternativ till de stora operatörerna.
Under våren har Telness genomfört en byråupphandling. Valet föll på Berghs Studio vilket innebär att Berghs studenter, med coachning av seniora kreatörer, nu får ansvar för mobiloperatörens lanseringskampanj och kommunikationskoncept. Enligt Telness vd Martina Klingvall valde man Berghs Studio för möjligheten att få arbeta direkt med sina framtida kunder.
– Telness är nästa generations mobiloperatör för företagare. Därför känns det helt naturligt att också jobba med nästa generations kreatörer för att ta fram konceptet, säger Martina Klingvall.
En okonventionell arbetsmetod
Berghs Studio anser att den ovanliga modellen med att involvera studenter direkt i idéarbetet har potential. Martina Klingvall konstaterar att den okonventionella arbetsgruppen låtit Telness utforska fler kreativa vägar.
– Det är en spännande kombination när man arbetar med både studenter och erfarna kommunikatörer i samma team. Det blir en annan dynamik i rummet som gör att man vågar testa fler idéer, säger hon.
Håll utkik efter Telekom idags kommande reportage om Telness.