Succé för svenska numret

Intelecom Samtalen väller in till The Swedish Number, Svenska turistföreningens nummer dit vem som helst i världen kan ringa för att få prata med en slumpvis utvald svensk. Samtalen är möjliga tack vare teknik från Intelecoms kontaktcenter i molnet.

Succé för svenska numret

När den här artikeln skrivs på förmiddagen den 8 april hade 12 175 samtal tagits emot på The Swedish Number, ett nummer som öppnades av Svenska Turistföreningen så sent som den 6 april. Mer om hur det fungerar att ringa eller vara med och svara på samtal kan du läsa i vår tidigare artikel, men minst lika intressant är det att att The Swedish Number egentligen är samma typ av kontaktcenter som används av massor av svenska företag. Tjänsten bygger på Intelecoms molnbaserade kontaktcentertjänst Connect som tar emot de inkommande samtalen och slussar dem vidare till de svenskar som valt att ladda ner den speciella appen och markerat sig som tillgängliga.

Enligt Marlene Häggström, marknadschef hos Intelecom har det inte gjorts några anpassningar av tjänsten i sig, reklambyrån Ingo Stockholm, som ligger bakom idén, har använt de standard-api:er som finns till tjänsten för att göra appen och den wallboard som visar samtalsstatistik på hemsidan för The Swedish Number.

– Gensvaret har blivit så bra som jag tror att STF och Ingo bara hade kunna drömma om, och utan den här typen av molnbaserad tjänst hade det inte gått att genomföra, säger hon.

Hur avtalet med STF ser ut vill hon inte gå in på men klart är i alla fall att de inte betalar ordinarie taxa per agent vilket hade blivit väldigt dyrt.

Vill du kolla in hur många samtal som kommit in till det svenska numret precis nu kan du besöka adressen theswedishnumber.com.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.