nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

”Svenskar är öppna för nya saker”

Under förmiddagen anordnade Huawei Sverige Innovation Day för att bland annat berätta om vad vi svenskar tycker om artificiell intelligens och hur den ska användas i mobiltelefoner.

Peter Lundkvist, marknadschef Huawei Sverige.
  • Artikel annons 1

Teknikjätten Huawei ska i Sverige framöver ha återkommande presentationer av deras teknikutveckling. Det första Innovation Day gick av stapeln under förmiddagen och marknadschefen Peter Lundkvist inledde med att berätta om en undersökning som nyligen gjorts för att kolla läget runt hur svenskar ser på artificiell intelligens, AI.

Detta med anledning av att Huawei implementerat AI i deras nya smartphone Mate 10 pro, där den används för att optimera batteriet och för vissa kamerafunktioner, med mera.

– De absolut flesta kopplar artificiell intelligens med teknik och tekniska produkter. Och närmare hälften tycker att det är ett spännande nytt område, vilket säger något om att svenskar är öppna för nya saker och förändringar, förklarar Peter Lundkvist.

1000 svenskar i åldrarna 16-100 år har fått svara på frågor i olika kategorier och det visar sig att det område där svenskar vill att mer AI används är inom trafiken. Framför allt för användning inom vissa trafikfunktioner för att göra trafiken säkrare men även inom utvecklingen av självkörande bilar.

Och de konsumentprodukter som svenskar vill göra bättre med AI är i turordning bilar, datorer och smartphones.

– Artificiell intelligens i smartphones visar sig vara något som svenskarna välkomnar. Och de allra flesta gillar att den nya tekniken gör det lättare för oss att kommunicera. AI för att översätta språk direkt i tal, men även i skrift är något som uppskattas, säger Peter Lundkvist.

Något som bekräftas av undersökningen där 44 procent av de som svarat vill ha AI-funktioner i mobilen som gör det lättare att föra konversationer på främmande språk. På andra och tredje plats kommer funktioner som stöd för att lära känna nya städer respektive att med hjälp av bild få reda på vart man befinner sig någonstans i världen.

Men – många uppger också att utvecklingen inom artificiell intelligens är skrämmande. Hälften av svenskarna tror att tekniken kommer bli verktyg för brottsliga syften. 48 procent tror att för mycket AI kommer att slå tillbaks mot samhället och utgöra säkerhetsproblem.

Vilka problem upplever vi med AI i mobilen?

– Inte så mycket faktiskt. Men ungefär en av tio utrycker oro över att mobilen ska kunna registrera konsumtionen av TV och internet. Nästan lika många är oroliga över att AI:n i mobilen ska registrera när vi har sex med varandra. Och det kan man ju förstå, säger Peter Lundkvist.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.