nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Tåg berättar hur de mår

SJ satsar på att göra tågen smartare och från och med nästa år digitaliseras underhållet av tågen genom automatiska statusuppdateringar på allt från dörrar till bromsar.

Foto: Stefan Nilsson
  • Artikel annons 1

Under nästa år kommer större delen av SJs tågflotta att digitaliseras med fokus på underhåll. Det gäller SJ 3000, dubbeldäckarna x40 samt x 2000-tågen. Målet med satsningen är att tågen som enhet ska diagnostisera sig själva för högsta möjliga driftssäkerhet.

Claes Broström, chef för SJs fordonsdivision, förklarar:

–  X 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon på räls. Tågen skickar signaler när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service. Därigenom kan vi i god tid avhjälpa fel som annars skulle drabba kunderna. Det blir helt enkelt ännu fler tåg som går i tid.

Alla delar uppkopplade

Omkring 2000 signaler per vagn kommer läsas av via sensorer och olika system. På så vis kan SJ övervaka alla delar av fordonet. Från hjullager, bromsar och klimatanläggningar till dörrar och toaletter. All information samlas därefter ihop och skickas vidare till ett kontrollcenter utanför tåget. Fordonsingenjörer analyserar och använder informationen till att förbättra fordonens underhåll, medan SJs trafikledning får tidiga förvarningar som gör att problem kan undvikas och att kunderna slipper drabbas.

Ett specifikt exempel är hjullagren på X 2000-tågen som utrustas med sensorer som känner av vibrationer i hjullagren och skickar fortgående information om det börjar närma sig service eller byte.

  • Annons 3

Fler nyheter

EQT:s nya spelare siktar på topp-platsen

IP Only Enterprise är en ny toppspelare på företagsmarknaden. Målet för sammanslagningen mellan IP Only och DGC: att passera Telia i nya marknadsandelar. Telekom idag träffade bolaget för att höra hur det ska gå till.

  • Annons 4