nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Taskig uppkoppling ett dolt kostnadshål

Dåliga mobiluppkopplingar och låg prestanda är en kostsam historia för företag.
I en ny studie framgår det att förlusten kan ligga på 180 000 kronor om året per användare.

  • Artikel annons 1

Mobil teknik är i dag livsviktigt för att bedriva verksamhet. Företag och verksamheter förlitar sig på realtidsåtkomst av information för att kunna utföra sina sysslor och det är länge sedan som uppkoppling blev affärskritisk teknik.

I en ny undersökning av VDC Research på uppdrag av Soti märks det att uppkopplingsberoendet är stort. Enligt deras studie kan en tappad uppkoppling eller en dåligt fungerande app leda till en förlust på närmare 180 000 kr om året per användare. Detta då en incident kan leda till uppemot 100 minuter i förlorad produktivitet – alltså 23 procent av en normal arbetsdag.

Vidare studerade man även användandet av EMM-lösningar (Enterprice Mobility Management) och såg att även om nästan alla företag har hög mobilitet – är det många som inte drar nyttan av ett bra organisationssystem. Och om det var stora förluster i tappad uppkoppling – tänk då hur många minuter om dagen det går att spara i effektivisering av styrningen.

Många har dålig koll på ”mobil-ROI”

I VDC Researchs studie framgick det att ökad produktivitet var den viktigaste affärskritiska drivkraften samt en starkt bidragande orsak till investeringar i mobilteknik.

En annan sak som blev smärtsamt tydlig var hur snabbt vi blivit mobila. Detta i form av hur dålig koll företagen faktiskt har på hur viktigt området är.

– Uppriktigt sagt blev vi chockade av att höra att 30 procent av de tillfrågade uppgav att de inte kunde fastställa avkastningen, ROI, från mobilitet. Detta tyder på att it-avdelningarna och deras interna affärspartners behöver göra ett bättre jobb med att visa upp vilken roll mobiliteten har för att driva intäkter och öka produktivitet, säger Shash Anand, chef för produktstrategi på Soti.

Om studien

VDC genomförde en global undersökning bland beslutsfattare inom mobilitet i stora organisationer som spänner över flera branscher, bland annat detaljhandel, tillverkning, transport och logistik, sjukvård, energi, konsulttjänster och offentliga sektorn. Totalt 400 respondenter besvarade enkäten. Alla respondenter ansvarade alla för mobilparker på i genomsnitt 2 267 enheter.

 

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

Bodens datacentersuccé lockar

De lyckade datacenteretableringarna i Boden har lockat finfrämmande. Nu har en delegation från Spanien varit på besök för att försöka lära sig mer.
– Det här visar att Boden är en global spelare, säger kommunalrådet Claes Nordmark.

  • Annons 4

Enghouse-chefen lämnar – startar eget bolag

Enghouse Interactives chef Michael Stubbing lämnar företaget. Efter mer än ett decennium på bygget är det dags för nya utmaningar.
– Det har varit fantastiskt lärorikt och utvecklande, säger han till Telekom idag.

IP Soft:s chatbot prisas i ny studie

”En idealisk lösning med avancerade funktioner”. Så beskrivs IP Softs Amelia i en ny undersökning av chatbotar.
– Vi är hedrade att bli omnämnda som ledare, säger Chetan Dube, vd för företaget.