nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Tele2 inför ny klausul efter #metoo

Operatören Tele2 agerar för bättre jämställdhet efter metoo-upprop i teknik- och reklambranschen. De har tagit fram en ny klausul för strategiska partners till marknadsavdelningen.

  • Artikel annons 1

– Efter alla #metoo-upprop så har jag funderat kring vad jag som marknadsdirektör på Tele2 och stor köpare av kommunikation och media kan göra, säger Åse Holmberg till Resumé och fortsätter:

– Många känner säkert till vad som hände när marknadsförare i USA vägrade annonsera i Fox News, och hur det resulterade i att Bill O’Reilly fick sparken. Det slog mig vilken makt jag har att påverka som chef för en av Sveriges största annonsörer genom att göra något konkret. 

För affärstidningen Resumé som skriver om media- och kommunikationsbranschen berättar hon om den nya Tele2-klausulen som är uppdelad i tre punkter, där det tydligt anges att operatören och dess strategiska partners ska arbeta för jämställdhet. Om klausulen inte efterlevs kan båda parter säga upp avtalet med 30 dagars uppsägningstid. 

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4