När svenskar får tycka till om service finns det ett företag som sticker ut. Det statliga spritmonopolet. Av de åtta år som Servicescore mätt hur konsumenter upplever service har Systembolaget rankats högst i sex av fallen.
I år var ”bolaget” återigen toppföretaget efter att tillfälligt förlorat kronan i fjol till Ikea. Den svenska möbeljätten hamnade i år på andra plats följt av Ica.
Av de 22 branscher som undersökt är hotell och apotek de som kunderna uppger som mest serviceminded. Så hur blev det för telekom?
Tidigare år har konsumenter ansett att Tele2 och Comviq var bäst i gemet, men i år vart det tronskifte och 2019 utsågs Telia som branschbäst.
Dock är det inte några imponerade servicesiffror jämfört med de som verkligen är bra. Med ett indexvärde på 57,1 hamnar Telia långt från allt vad pallplatser heter – och siffran är inte ens tillräcklig för att kvala in på topp 20.