nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Telenor flyttar till Råsunda

Telenor Sverige byter söders höjder till Solna. Detta då Stockholmskontoret flyttas och 900 medarbetare får bege sig norrut.

  • Artikel annons 1

över tio år har de som spatserat på Skeppsholmen kunnat se Telenors blåa logga lysa över Saltsjön. Men nu är det snart slut med det. Telekomjätten plockar ner skylten, och flyttlasset drar till Solna. Närmare bestämt till det nya kontorskomplexet som står på marken där den gamla nationalarenan Råsunda låg.

Men att medarbetarna får byta grön/röd tunnelbanelinje mot blå är inte den enda förändringen. Det nya kontoret är aktivitetsbaserat, vilket innebär att de inte längre får en fast plats.

Här ska man kunna välja den plats man tycker passar bäst för tillfället och hela kontoret ska vara uppbyggt med flexibla ytor. Men det ska inte bli något ”hela havet stormar” för det – tack vare digitala hjälpmedel ska medarbetarna kunna hitta en ledig stol när man stämplar in för dagen.

– Våra nya lokaler erbjuder många olika miljöer som underlättar såväl samarbete som eget högkoncentrerat arbete. Vi är alla olika och ett aktivitetsbaserat arbetssätt gör att alla kan jobba där de mår och presterar som bäst, säger Patrik Hofbauer, vd för Telenor Sverige.

Aktivitetsbaserade arbetsplatser är en av de hetaste trenderna just nu, och enligt Telenor så ska det nya högkvarteret i ”Råsunda 1” ge en rad mervärden. Detta i form av flexibilitet och platseffektivisering samt mer vi-känsla. Det senare hoppas man ska stärka verksamhetskulturen och öka kunskapsutbytet.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

Bodens datacentersuccé lockar

De lyckade datacenteretableringarna i Boden har lockat finfrämmande. Nu har en delegation från Spanien varit på besök för att försöka lära sig mer.
– Det här visar att Boden är en global spelare, säger kommunalrådet Claes Nordmark.

  • Annons 4

Enghouse-chefen lämnar – startar eget bolag

Enghouse Interactives chef Michael Stubbing lämnar företaget. Efter mer än ett decennium på bygget är det dags för nya utmaningar.
– Det har varit fantastiskt lärorikt och utvecklande, säger han till Telekom idag.

IP Soft:s chatbot prisas i ny studie

”En idealisk lösning med avancerade funktioner”. Så beskrivs IP Softs Amelia i en ny undersökning av chatbotar.
– Vi är hedrade att bli omnämnda som ledare, säger Chetan Dube, vd för företaget.