nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Telia förlorade kampen om Broadnet

Trots försök lyckades Telia inte erövra Broadnet
EQT tackade nej till operatören och säljer istället företaget till egna Infrastrukturfonden, det uppger E24 Norge.

  • Artikel annons 1

När EQT flaggade för försäljning av norska bredbandsbolagen Broadnet och Homenet ryktades det om att Telia skulle stå som köpare. Men icke. Istället säljs det inom bolaget till systerfonden EQT Infrastructure.

Broadnet har sedan det bildades ägts av EQT:s femte och sjätte fond och under de senaste sex åren har det seglat fram till en ledande position. I fjol landade rörelseresultatet på 550 miljoner norska kronor.

Säljs för åtta miljarder NOK

Enligt norska näringslivssajten E24 är köpeskillingen runt åtta miljarder norska kronor.

Att Telia var en av intressenterna är inte bekräftat, men Johan Dennerling, vd för Telia Company, har tidigare varit öppen med att man vill in i det fasta nätet i landet. Detta för att skaffa sig en position liknande den man har i övriga nordiska länder.

Sedan tidigare har Telia samarbete med Broadnet.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.