nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Telia: Isdn duo blir kvar

[Uppdaterad] Den planerade nerläggningen av isdn duo till årsskiftet 2011/2012 blir inte av. Men samtidigt blir det totalt säljstopp på helt nya anslutningar och höjda priser.

  • Artikel annons 1

Oklarheten om när Telias anslutningstjänst för mindre företagsväxlar, isdn duo, ska försvinna har varit stor. Olika datum för nerläggningen florerade under slutet av 2009. När Telekom idag ställde operatören mot väggen hänvisade man till att utredning pågick och att man tänkte komma med ny information i början på året.

Nu står det klart att hela nerläggningen skjuts på framtiden. Det framgår av ett brev som Telias kunder fått i dagarna. Något nytt avvecklingsdatum uppges inte utan Telia hänvisar till att man kommer att meddela kunderna i god tid innan någon avveckling sker. Den som vill kan enligt brevet även fortsättningsvis komplettera med nya anslutningar.

Säljstopp för nya anslutningar

I en skriftlig kommentar till Telekom idag säger Telia att ambitionen fortfarande är att tjänsten ska läggas ner men att det ska ske utan att befintliga kunder drabbas. Något förvånande visar det sig också att det kommer att bli ett totalt säljstopp på helt nya anslutningar från den första juli i år. Isdn duo har redan varit officiellt säljstoppad sedan länge men i praktiken har det varit fritt fram för återförsäljarna att både sälja nya och kompletterande anslutningar.

Kraftig prishöjning

Även om isdn duo nu inte får något fast avvecklingsdatum kommer kostnaderna för de kunder som väljer att hålla fast vid tjänsten att öka kraftigt. Från och med den första juni höjs priset från 200 kronor per månad till 300 kronor. För ett företag med fyra isdn duo, det vill säga åtta kanaler, innebär det 4800 kronor per år. Skälet till prishöjningen sägs vara ökade drifts och underhållskostnader.

Sura återförsäljare

Så sent som för en månad sedan stod Telias representant på ett seminarium för Dialect-kedjans medlemsföretag och sade att isdn duo skulle läggas ner, något som gör Henric Lööv på Dialect Systems irriterad.

– Det är helt snurrigt. Kunderna måste tro att vi inte är riktigt kloka när vi tvingas lämna olika besked. Ute i kedjan pågår det en het debatt om det här just nu.

Samtidigt tycker han att branschen måste ta på sig ett visst ansvar för att migreringen bort från isdn tagit så lång tid.

– Vi har inte lyckats med alla ip-installationer hos småföretagskunder. Det har gjort att man hellre använt isdn som man vet fungerar bra, säger Henric Lööv.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Förändrar världen med teknik

Tietos innovationschef tror på att kunskapsöverföring och utbildning kan göra både företag och samhälle mer jämlika och på så vis även mer effektiva och framgångsrika. Och att proppen till utveckling ofta sitter högst upp.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här